اشتباهات متداول در استفاده از Ajax برای طراحی وب سایت

ضرورت اشتن وب سایت
فوریه 29, 2016
css داینامیک
فوریه 29, 2016

اشتباهات متداول در استفاده از Ajax برای طراحی وب سایت

Ajax چیست؟
ای جکس، شامل استانداردها و فناوری های وب است که با استفاده از آن، اطلاعات از سمت سرور به صورت بخش های کوچک به صفحه منتقل می شود و به این ترتیب نیازی به Refresh کردن مجدد صفحه برای تغییر محتوا نمی باشد. امروزه استفاده از Ajax بسیار متداول شده به طوری که وبسایت های بزرگ نظیر Google، Facebook و… برای کاهش حجم فشار بر روی سرور از آن بهره می گیرند.

از کار افتادن کلید Back:
یکی از معایب استفاده از تکنیک Ajax، از کار افتادن کلید Back در مرورگرها می باشد. در زمانی که محتوای صفحات با این تکنیک تغییر پیدا می کند کاربر تصور می کند که به صفحه دیگری منتقل شده است و زمانی که نیاز دارد به صفحه قبل بازگردد برحسب عادت بر روی گزینه برگشت مرورگر کلیک می کند ولی ممکن است به یکباره از سایت خارج شود که این به دلیل تغییر محتوا توسط Ajax ایجاد می شود.
تاثیر Ajax بر سئو سایت:
موتورهای جستجو محتوای سایت را به راحتی می توانند index کنند ولی برای محتوایی که با Ajax تغییر می کند این وضعیت متفاوت است. گوگل اعلام کرده است سایت هایی که از Ajax استفاده می کنند قابل crawl هستند. Crawl Error شامل صفحاتی است که گوگل امکان بررسی آن ها را ندارد و در آنها با Error مختلف نظیر 404، 503 و یا 200 مواجه خواهد شد.

حل مشکل سئو با Hijax:
معمولا برنامه نویسان در طراحی های خود از قطعه کد زیر استفاده می کنند:
تغییر محتوا
در این کد موتور جستجو قابلیت خواندن لینک و محتوای مورد نظر را ندارد. برای حل این مشکل باید صفحات جایگزین داشته باشیم و با اسفاده از کد زیر در صورتی که جاوا اسکریپت فعال نباشد (که در موتورهای جستجو غیر فعال است) کاربر را به صفحه جایگزینی که ساخته ایم منتقل می کند:
تغییر محتوا
نتیجه :
تکنیک Ajax در سرعت بارگذاری سایت و همچنین تعامل با کاربران بسیار موثر است اما در سئو سایت تاثیر خوبی ندارد. هرچند راه هایی برای کم کردن این تاثیر منفی وجود دارد اما استفاده بیش از حد آن توصیه نمی شود؛ مخصوصا برای محتواهایی که اهمیت بالایی برای دیده شدن در موتورهای جستجو دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *