(معیارهای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا (قسمت اول

اضافه کردن نقشه سایت در گوگل وبمستر تولز
ژوئن 29, 2016
(معیارهای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا (قسمت دوم
ژوئن 29, 2016

(معیارهای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا (قسمت اول

امروزه بازاریابی محتوا بسیار مرسوم شده و مورد استفاده قرار می گیرد که قبلا در مقاله “بازاریابی محتوا و 10 نکته کاربردی برای تولید محتوای موفق” در مورد آن بحث کردیم.  اما چطور می توان کارایی و اثربخشی بازاریابی محتوا را مورد سنجش قرار داد و میزان موفقیت آن را مشخص کرد؟ چه فاکتورها و معیارهایی را باید مد نظر قرار داد؟
پاسخ این سوالات به نوع کسب و کار و اهداف شما بستگی دارد. پاسخ به این سوال که چه فاکتورهایی مهم تر هستند باید در راستای اهداف شما صورت بگیرد.
بنابراین، در این مقاله هدف ما این نیست که بگوییم کدام فاکتورها مهم تر هستند بلکه فقط فهرستی از فاکتورهایی که باید مورد استفاده قرار بگیرند را ارائه نموده ایم.

معیارهای اساسی محتوا

در این جا فهرستی از مواردی را ارائه نموده ایم که به راحتی قابل مشاهده بوده و با استفاده از Google Analytics (یا سایر ابزارهای مشابه) می توان به آن ها دسترسی داشت.

میزان بازدید صفحه (Pageviews)

خیلی ساده است. مقاله، ویدئو یا اینفوگرافی شما چند بار مورد بازدید قرار گرفته است؟

این معیار ارزیابی خوبی از میزان محبوبیت محتوا بوده و نشان می دهد که محتوای شما به ویژه در مقایسه با سایر صفحات، مقدار بازدید مورد قبولی داشته است یا نه. اگر هدف شما افزایش مخاطب، یا محک زدن محبوبیت وبسیات یا متقاعد کردن افراد و شرکت ها برای آگهی دادن در وبسایت خودتان است، میزان بازدید صفحه می تواند معیار مناسبی باشد. اما اگر اهداف دیگری دارید، بازدید صفحه فقط می تواند بخشی از ماجرا باشد.
اگر مخاطبان هدف شما دسته خاصی از کاربران هستند، در این صورت جذب مخاطبان درست و مناسب مهم تر از تعداد مخاطبان جذب شده است.
content-marketing-metrics-1
مثلاً اگر در مورد افراد مشهور نظیر بازیگران و خوانندگان مطلبی بنویسید و از موتور جستجو 100000 بازدید روی آن جذب کنید، آیا کمکی به شما خواهد کرد؟ آیا این بازدید کنندگان، مخاطبان هدف شما هستند و تبدیل به مخاطبان دائمی وبسایت شما خواهند شد؟

کاربران (Users)

این معیار نسبت به معیار بازدید صفحه، دقیق تر و معتبرتر است زیرا عوامل و همچنین حقه هایی وجود دارند که می توانند میزان بازدید صفحه را تحت تاثیر قرار دهند.

مراجعات کاربر (Sessions)
این معیار که پیش از این در  Google Analytics با عنوان visits مشخص می شد، نشان دهنده هر بار مراجعه یک کاربر به سایت است. هر کاربر در هر بار مراجعه ممکن است از چند صفحه مختلف سایت بازدید کند.

نرخ پرش (Bounce rates)

قبلاً در مقاله جداگانه ای نرخ پرش را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم اما به طور خلاصه نرخ پرش نشان دهنده درصد افرادی است که پس از ورود به یک صفحه از وبسایت شما بدون بازدید از هیچ صفحه دیگری، از وبسایت شما خارج می شوند.
اگر هدف شما این باشد که کاربر را به بازدید از سایر صفحات وبسایت خود ترغیب کنید، نرخ پرش می تواند معیار مناسبی برای ارزیابی میزان موفقیت شما در این هدف باشد. قضاوت در مورد خوب بودن یا بد بودن میزان نرخ پرش، به ماهیت محتوای وبسایت و اهداف تجاری شما بستگی دارد.

زمان متوسط ماندن در یک صفحه (Average time on page)

اگر مقاله مشروحی را در وبسایت خود قرار داده باشید و کاربران زمانی را برای خواندن آن صرف نموده و برای مدتی در وبسایت شما باقی بمانند، این نشان می دهد که مقاله شما مفید و کاربردی بوده و مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
content-marketing-metrics-2

کاربرانی که از چند صفحه وبسایت بازدید نموده اند

اگر نتوانید همه اهداف خود را در یک صفحه از وبسابت خود تحقق ببخشید احتمالاً می خواهید که محتوای شما، کاربران را به بازدید از سایر صفحات وبسیات ترغیب نماید. دلایل مختلفی برای بازدید از سایر صفحات سایت می تواند وجود داشته باشد (دریافت یک نسخه موقت ، انجام خرید و … ).
روش های مختلفی برای محاسبه این معیار وجود دارد، ما پیشنهاد می کنیم در بخش custom segment آنالتیکس گوگل، آمار کاربرانی را که سه یا 4 صفحه را بازدید کرده اند فیلتر کنید.
content-marketing-metrics-3

کاربران جدید و کاربران قدیمی که دوباره به وبسایت برگشته اند

اگر هدف محتوای شما جذب بازدید کنندگان جدید است، این معیار برای شما معیاری کاربردی خواهد بود.
content-marketing-metrics-4

منابع ترافیک

ترافیک محتوای شما از کجا می آید؟ آیا شما بیشتر بر روی کاربران شبکه های اجتماعی هدف گذاری نموده اید یا هدف شما جذب ترافیک از طریق نتایج جستجو است؟
کدام منبع، بازید کنندگان متناسب تری را به وبسایت شما هدایت کرده است؟ کدام منبع کارایی بیشتری در طول یک دوره زمانی مشخص داشته است؟

در قسمت بعد معیارهای دیگری در زمینه شبکه های اجتماعی و جستجو و غیره را بررسی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *