(معیارهای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا (قسمت دوم

(معیارهای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا (قسمت اول
ژوئن 29, 2016
نکات سئو سایت در سال 2016
ژوئن 29, 2016

(معیارهای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا (قسمت دوم

در قسمت قبل این مطلب، معیارهای پایه ای برای سنجش موفقیت محتوا را بررسی کردیم. معیارهایی چون آمار بازدید صفحات و نرخ و پرش و آمارهای دیگری مربوط به کاربران. در این قسمت معیارهایی در مورد شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو را بررسی می کنیم و در نهایت کارایی محتوا را در فروش و برند تجاری می سنجیم.

معیارهای اجتماعی و میزان مشارکت کاربران

بعضی از این ویژگی ها را نیز می توان در Google Analytics پیدا کرد و در مورد بعضی دیگر ابزارهای کاربردی (رایگان و غیر رایگان) زیادی در دسترس هستند.

معیارهای نرخ پرش، زمان ماندن در صفحه و عمق صفحه که در بخش قبل مطرح شد، در این بخش نیز قابل طرح هستند.

میزان به اشراک گذاری پست ها در شبکه های اجتماعی

وقتی مطالب خود را در شبکه های اجتماعی مختلف نظیر توییتر و فیسبوک و اینستاگرام و یا کانال تلگرام خود منتشر می کنید، چقدر دیده می شوند و چقدر توسط کاربران برای دیگران فوروارد می شوند؟ توجه به تفاوت ها در به اشتراک گذاری پست ها در شبکه های اجتماعی می تواند جالب و مفید باشد.

میزان به اشتراک گذاری پست ها با توجه به طول محتوا یا نوع محتوا

چه نوع محتوایی در شبکه های اجتماعی بیشتر مورد استفبال قرار می گیرد؟ آیا محتواهای طولانی تر، محبوب ترند؟

چه کسانی محتوای وبسایت شما را به اشتراک گذاشته اند؟ آیا توانسته اید به کاربران پرنفوذ و قدرتمند دست پیدا کنید؟

به جزئیات دقت کنید. آیا در میان کسانی که محتوای وبسایت شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند، افرادی هستند که با به اشتراک گذاشتن محتوای شما در صفحه شخصی خود غنا و ارزش محتوای شما را تشدید کنند؟ آیا  به افرادی دست یافته اید که صفحه شخصی آن ها مورد توجه مخاطبان هدف شما باشد؟

تعداد نظرات

اگر نظرات زیادی در مورد یک پست خاص ثبت شده باشد، این نشان می دهد که آن پست به هدف خود رسیده است. کیفیت نظرات نیز مهم است. آیا در نظرات ثبت شده، افراد به بحث هوشمندانه ای در مورد نکات مطرح شده در مقاله پرداخته اند یا به جای بحث در مورد مقاله مشغول بی احترامی و مجادله با یکدیگر هستند؟

ترخ تبدیل

آیا افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی به سایت شما می آیند، به اهداف شما نظیر عضویت در سایت یا پر کردن فرم و یا سفارش محصول می رسند؟

میزان ارجاع به محتوای شما

آیا محتوای سایت شما در کسب اعتبار موفق بوده است؟ آیا سایر وبسایت ها و افراد از محتوای شما استفاده کرده اند و به سایت شما ارجاع داده اند؟

معیارهای جستجو

سئو، بخشی از بازاریابی محتواست. بنابراین باید میزان تاثیر آن رصد شود.

ترافیک ناشی از نتایج جستجو

آیا محتوایی که در وبسایت یا وبلاگ خود قرار داده اید، توانسته از طریق نتایج جستجو ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت کنند؟
content-marketing-metrics-5

میزان دستیابی به اهداف کلمات کلیدی

اگر به منظور بهبود رتبه بندی در مورد کلمات کلیدی خاص، محتوایی را در وبسایت خود قرار داده اید، آیا این محتوا توانسته رتبه بندی سایت شما را بهبود دهد؟ در راستای این تغییر، کدام صفحات بیشترین نقش را داشته اند؟

لینک سازی

آیا محتوای شما توانسته لینک جذب کند؟ کدام مطالب بهترین لینک ها را جذب کرده اند؟
مطالعه بیشتر در مورد لینک سازی و اهمیت بکلینک ها یا لینک های خوب

محتوای همیشه سبز

آیا محتوایی تولید کرده اید که بتواند در طول زمان محبوبیت خود را حفظ کرده و همچنان پر بازدید باشد؟
هرچند برای ایجاد چنین محتوایی که به محتوای همیشه سبز معروف است، تلاش و سرمایه گذاری بیشتری نیاز است اما خساست به خرج ندهید چون محتواهای همیشه سبز، در عمل ارزش این تلاش و سرمایه گذاری را دارند. در همین ارتباط بخوانید: چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

معیارهای برند

با وجود این که تشخیص معیارهای برند نسبت به سایر معیارها دشوارتر است، اما باز هم آنقدر مهم است که نباید از آن غفلت کرد.

ایجاد نام تجاری

آیا محتوای سایت، به معروف تر شدن نام تجاری شما کمک نموده است؟ آیا تاثیر خوبی بر کاربران داشته و باعث شده آن ها برند شما را به خاطر بسپرند؟

میزان شهرت

 مردم در مورد محتوا و برند شما چه می گویند؟ با استفاده از ابزارهای نظارت اجتماعی، انجمن ها و … می توانید از نظر مردم نسبت به برند خود آگاه شوید.

کارایی محتوا

آیا محتوای سایت شما می تواند بازدید کنندگان را به خرید مستقیم از سایت وادار کند یا آن ها را به خرید ترغیب نماید؟ آیا باعث بالا رفتن میزان فروش شده است؟ صرف نظر از سایر اهداف، فروش بیشتر هدف نهایی بازاریابی محتوا است.

فروش مستقیم

آیا کاربران بلافاصله پس از بازدید از محتوای وبسایت شما برای انجام خرید کلیک می کنند؟
به عنوان مثال، یک مرکز تعمیرات، محتوایی مرتبط با سوالات و مشکلات مردم در زمینه تعمیرات را در وبسایت خود قرار داده است. این وبسایت از رتبه خوبی در نتایج جستجو برخوردار است. پس از کلیک بر روی این سایت واقعاً چه تعداد از این بازدید کنندگان خرید انجام می دهند؟

ترغیب به انجام خرید

آیا بازید کنندگان برای استفاده موقت و آزمایشی از خدمات شما ثبت نام می کنند؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با شما تماس می گیرند؟ آیا به طور کلی کاربران پس از بازدید از محتوای وبسایت شما به انجام خرید ترغیب می شوند؟

افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

آیا محتوایی که در وبسایت خود قرار داده اید توانسته است بازدید کنندگان عادی وبسایت را به مشتریان شما تبدیل کند؟
این محتوا می تواند یک کپی از صفحه محصولات شما یا حتی یک قطعه ریز- محتوا (micro-content) باشد که بخش های مختلف فرم خرید را برای بازدید کندده توضیح می دهد.

مشترکین ایمیل

آیا محتوایی که در سایت خود قرار داده اید برای ایجاد لیستی از ایمیل های کاربران کارایی داشته است؟ شاید این موضوع نتواند یک تغییر فوری در رتبه سایت شما ایجاد کند اما از نظر نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی اهمیت دارد.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

تولید یک محتوای مشخص چقدر برای شما هزینه در برداشته است؟ این محتوا منجر به انجام چه تعداد خرید مستقیم و چه تعداد ترغیب به خرید شده است؟ در این ارزیابی نهایی باید فاکتورهای غیر کمّی را نیز در نظر داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر محتوای وبسایت شما بتواند برند شما را به مردم بشناساند، آنگاه می توانید به عنوان یک سرمایه گذاری طولانی مدت به آن نگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *