نکات مهم در طراحی تجربه کاربری سایت

ویدئو مارکتینگ چه تاثیری در روند فروش دارد؟
ژوئن 13, 2017
قالب اولیه وردپرس bootstrap 4
اکتبر 14, 2020

نکات مهم در طراحی تجربه کاربری سایت

۶ نکته مهم در طراحی تجربه کاربری سایت (Web UX)

موارد متعددی بر  تجربه کاربر در استفاده از یک سایت اثرگذار است. امروزه بهبود تجربه کاربری به امر مهمی درطراحی سایت تبدیل شده است.

گوگل نیز اخیرا به کیفیت تجربه کاربری سایت ها اهمیت بیشتری داده و رتبه سایت هایی را که تجربه بهتری به کاربران خود ارائه می دهند را در صفحه نتایج جستجو ارتقا می دهد. در واقع تجربه کاربری سایت هم اکنون فاکتور مهمی درسئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) محسوب می شود.

 

در اینجا به 6 نکته مهم در مورد  بهبود تجربه کاربری سایت ها اشاره می کنیم:

 

۱اهمیت محتوا در تجربه کاربری سایت

محتوای سایت به مجموعه مطالبی گفته می شود که موجب اطلاع بازدیدکننده از حوزه ی فعالیت، محصولات، خدمات و … آن سایت میگردد.

محتوای یک سایت فرمت های مختلفی مانند: متن، عکس، صوت، ویدیو، فایل PDF و …  را دارد . به تازگی با آپدیت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل، تولید محتوای با کیفیت برای سایت اهمیت زیادی پیدا کرده است. سایت ها برای جذب کاربران و ایجاد تعامل با آن ها نیازمند تولید محتوای با کیفیت هستند، و بدینگونه با ایجاد ارزش برای مخاطبان خود فرآیند فروش محصولات و خدمات‌شان را نیز ساده تر میکنند.

 

۲تاثیر لحن یا شیوه بیان مطالب در تجربه کاربری سایت

داشتن لحن یا شیوه بیان یکسان در ارائه محتوا به مخاطبان سایت، اهمیت زیادی دارد و نیز رعایت پیوستگی لحن در سراسر محتوای سایت امری ضروریست. استفاده از لحن مناسب ارتباط مستقیمی را با نوع مخاطبان هدف سایت ایجاد می کند.

برای مثال:  مهم است بدانیم که اکثر مخاطبان سایت را نوجوانان تشکیل می دهند یا مدیران شرکت ها، این موضوعیست که به کلی بر روی لحن و شیوه بیان مطالب تاثیر می گذارد.

 

۳. کاربرد پذیری سایت

کاربرد پذیری یک سایت به طور ساده به معنای آن است که:

کاربر بتواند بدون هیچ مشکلی فعالیت مورد نظر خود را در سایت انجام دهد

کاربرد پذیری با تجربه کاربری، تفاوت دارد و به گونه ای زیر مجموعه آن است. تجربه کاربری( UX) مفهوم کلی تری بوده و یک سایت زمانی می تواند تجربه کاربری خوبی داشته باشد که برای کاربر خود کاربرد پذیر نیز باشد.

 

۴. تاثیر برندینگ در تجربه کاربری سایت

هر سایتی به بازدیدکنندگان خود احساس خاصی را منتقل می کند. اینکه کاربر با ورود به سایت و مشاهده صفحات مختلف آن چه احساسی را تجربه می کند بر روی برندینگ سایت  بسیار تاثیر گذار است

احساساتی مانند: سرعت، سادگی، کیفیت، زیبایی هنری و …

اگر سایتی برندسازی اینترنتی مناسبی داشته باشد، کاربران در آینده دوباره از آن بازدید می کنند و احتمال اینکه مشتری محصولات و خدمات آن سایت شوند نیز افزایش می یابد.

 

5 . اهمیت عکس و ویدیو در تجربه کاربری سایت

محتوای تصویری سایت از جمله عکس، ویدیو، انیمیشن و … در کمک به فهم مطالب و هدف سایت توسط کاربران بسیار موثر است. مثلا رعایت کیفیت و استانداردهای گرافیکی در محتوای تصویری سایت از اهمیت ویژه ای دارد، اما  متاسفانه بسیاری از صاحبان سایت ها زمان کافی را به آن اختصاص نمی دهند. محتوای تصویری نسبت به محتوای متنی، تاثیر و نفوذ بیشتری بر ذهن کاربر داشته و در نتیجه گیری او از اینکه آیا آن سایت تجربه و حس خوبی را به او ارائه میدهد یا نه، به شدت موثر است.

 

۶. لزوم طراحی صحیح فرآیندهای سایت

طراحی فرآیندهای یک سایت شامل بخش های مختلفی است و با توجه به موضوع آن سایت متفاوت می باشد. برای مثال کاربر در یک سایت فروشگاه اینترنتی چه مراحلی را میبایست طی کند تا کالای مورد نیاز خود را خریداری کند، یا یک فرد در سایت دانلود نرم افزار باید از چه صفحه هایی عبور کند تا نهایتا به لینک اصلی دانلود برسد. طراحی ساده و استاندارد  سایت نقش مهمی را در رضایت کاربران ایفا کرده و اگر به درستیانجام نشود، موجب منصرف شدن درصد زیادی از کاربران خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *