برای مدیریت یک شرکت موفق، یک موسسهی بزرگ و یا هر گروهی در هر تجارتی، نیاز است که سبک مدیریت با تغییرات زمانه سازگار شود. شیوهی تقسیمبندی رتبهی کارمندان، روشهای تبلیغات، نام شرکتها و البته لوگو (Logo)، از مواردی هستند که در دهههای مختلف تاریخی دچار تغییرات زیادی شدهاند.
در این مطلب در گجت نیوز برایتان تعداد زیادی از این تغییرات لوگو در برندهای بزرگ و شناختهشده را آماده کردهایم. در این تصاویر بهخوبی قادر خواهید بود که تفاوت سبکها و زبان طراحان لوگوی این کمپانیها را از گذشته تا به امروز مشاهده کنید. طراحان جوانی که در زمینهی دیزاین و طراحی لوگو برای برندهای تجاری فعالیت میکنند نیز قادر خواهند بود که با تماشای این تصاویر، روند تغییرات طراحان در کمپانیهای سطح اول جهان را یاد بگیرند.
در هر یک از تصاویر زیر، دو لوگوی متفاوت قرار دارد که لوگوی سمت چپ مربوط به اولین تصویری است که بهعنوان لوگوی کمپانی شناخته شده است. تصویر سمت راستی هم لوگویی است که در حال حاضر توسط آن کمپانی برای معرفی خود در تبلیغات استفاده میشود؛ بنابراین بیشتر از این منتظرتان نمیگذاریم و پیشنهاد میکنیم که این عکسهای جذاب را تماشا کنید تا متوجه شوید که لوگوی اولیهی برندهای مورد علاقهتان، ابتدا به چه شکلی بودهاند:
در ابتدا جالب است نگاهی به لوگوی گجت نیوز خودمان بیندازیم. لوگوی ابتدایی سایت، دارای سایههای به سمت بیرون بود و میتوان گفت که تا حدودی از طراحی لوگوی گوگل الهام گرفته شده بود. دامنهی گجت نیوز دات آی آر، بخش اصلی این لوگو را تشکیل میداد و عبارت تکنولوژی و آیکون چند گجت نیز نشان میدادند که این لوگو مربوط به یک سایت تکنولوژی است؛ اما لوگوی جدید بیشتر بر روی برندینگ سایت و نام گجت نیوز تمرکز کرده است و اضافات لوگوی اول همگی حذف شدهاند. برای طراحی این لوگو که بهصورت تخت انجام شده، تنها از سه رنگ قرمز، مشکی و سفید استفاده شده است تا ویژگیهای مهمی نظیر جسارت، سادگی و وضوح کافی به آن اضافه شود:
با توجه به فعالیت ابتدایی این کمپانی در شاخهای دیگر، از حروف ابتدای کلمات عبارت International Time Recording COmpagny برای طراحی لوگوی آن استفاده شده بود؛ اما امروزه به لطف ورود این کمپانی به شاخهی تجهیزات صنعتی و تولید ماشینهای پیشرفته، حروف ابتدایی کلمات International Business Machines برای لوگوی جدید در نظر گرفته شده است:
این کمپانی آمریکایی یکی از بزرگترین شبکههای حمل و نقل و ارسال کالا در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. چه در ابتدا و چه در حال حاضر، لوگوی فدکس دارای فاکتور حرکت و پویایی است تا هدف اصلی این کمپانی به بیننده القا شود:
اگر کسی این دو لوگو را بدون دانستن نام توییتر در کنار هم قرار دهد، امکان ندارد که تشخیص دهد این دو مربوط به یک برند یکسان هستند! لوگوی اولیه دارای عناصری از طبیعت و با قطراتی از آب طراحی شده بود تا تازگی بیشتری داشته باشد، اما لوگوی جدید بهصورت مینیمالیستی طراحی شده و تنها بر هدف پیامرسانی این شبکهی اجتماعی تمرکز دارد:
این برند خودروسازی محبوب ابتدا تنها نام کمپانی را در قالب یک تایپوگرافی منحنی بهعنوان لوگوی خود انتخاب کرده بود، اما مزدا هم مانند خیلی از کمپانیهای امروزی دیگر، یک نماد ابرومانند ثابت را در برای برند خود در نظر گرفته است تا لوگوی خود را بیشتر در ذهن بینندگان، ثبت کند:
لوگوی این کمپانی اسباببازیسازی ابتدا به شکلی بسیار سرد و خشن طراحی شده بود و تنها از حروف مشکیرنگی تشکیل میشد؛ اما با توجه به ماهیت لگو و اینکه قرار است کودکان، مشتریان ثابت این کمپانی باشند، المانهایی نظیر رنگهای شاد قرمز و زرد به آن اضافه شدند و نوشتهها نیز به شکل منحنی طراحی شده و با نرمی خاصی تغییر یافتند:
شکل اصلی لوگوی این شبکهی اجتماعی چندان تغییری نکرده است اما آن حالت سهبعدی و البته جزییاتی نظیر اندام صورت این روح خوشحال حذف شده است تا علاوه بر مدرنی بیشتر، یک حالت ماجراجویی و مرموز بودن نیز در لوگوی جدید ایجاد شود (در واقع دیگر مشخص نیست که آیا این روح، خوشحال است یا خیر):
لوگوی این خودروساز لوکس آلمانی بهطورکلی متحول شده است و از یک نماد مشکی رنگ غیر قابل فهم، به چهار دایرهی هماندازهی نقرهای تبدیل شده است تا لوکس بودن و حس اشرافیگری این برند، کاملا به خریداران آن منتقل شود:
مشاهده میکنید که برند این اپراتور مخابراتی آمریکایی نیز کاملا با موج سادگی و مینیمالیستشدن طراحیهای امروزی همراه شده است. در لوگوی اولیهی AT&T تقریبا میتوانید تمام توضیحات و سرگذشت کمپانی را در قسمتهای مختلف لوگو بخوانید! :
میتوان گفت که این خودروساز آلمانی نیز همان شکل اولیهی لوگوی خود را حفظ کرده است و تنها با حذف موارد زائد و اضافه کردن رنگ آبی، سعی کرده است که خوانایی این لوگوی جدید را بیشتر کرده و ماندگاری آن در ذهن مخاطبان را بالاتر ببرد:
لوگوی این کمپانی به معنای واقعی کلمه برایتان مشخص میکند که یک لوگوی ساده و جذاب، چگونه میتواند باعث شهرت و محبوبیت یک برند در جهان بشود. خودتان قضاوت کنید که آیا آن لوگوی اولیه میتواند در ذهن شما باقی بماند یا این حرف امِ طلاییرنگ ساده است که همیشه به یادتان میماند؟ :
به شخصه از آن دسته از افرادی هستم که لوگوی اولیهی اینستاگرام را بیشتر دوست داشتم و معتقدم که تنها یک ظاهر تختتر برای همان لوگو، میتوانست کار را به نحو احسنت تمام کند؛ اما به هر حال مدیران این شبکهی اجتماعی تصمیمشان را برای سادگی هر چه بیشتر گرفتهاند و لوگوی جدید تنها از یک گرادینت بنفش به سمت زرد و یک آیکون دوربین سفیدرنگ تشکیل شده است:
این برند آلمانی هم تغییر چشمگیری را در لوگوی خود ایجاد نکرده است اما با اضافه کردن رنگ و یک شفافیت سفید به لوگوی قبلی، آن را بهنوعی زندهتر و چشمگیرتر کرده است:
مشاهده میکنید که این برند ورزشی محبوب هم مانند خیلی از موارد دیگر این لیست، توانسته است با حذف نوشتههای اضافی و در نظر گرفتن یک نماد ساده، زیبا و البته مرتبط با نام کمپانی، لوگوی خود را در سراسر کشورهای جهان مطرح کند و حتی از شکلهای مختلف آن برای زیباتر کردن ظاهر محصولات تولیدی خود استفاده کند:
این کمپانی ژاپنی جزو معدود موارد این لیست است که روندی معکوس داشته است و از سمت یک برند تخت و زندهتر، به سمت یک برند سهبعدی و با رنگهای خاکستری حرکت کرده است! البته شاید به دلیل استفادهی اکثر کمپانیهای خودروسازی مطرح جهان از رنگ نقرهای و طراحی فلزگونه، مسئولان نیسان نیز تصمیم گرفتهاند به جمع آنها بپیوندند:
این فروشگاه اینترنتی بین المللی در حال حاضر لوگوی چندان چشمگیری ندارد و همان دامنهی اینترنتی سایت آمازون دات کام است که بهعنوان لوگوی این برند استفاده میشود. لوگوی اولیهی این کمپانی با استفاده از تغییراتی در حرف A ساخته شده بود و سر و شکل رسمیتری داشت:
البته لوگویی که در حال حاضر در تبلیغات و محصولات این کمپانی استفاده میشود، نوشتهای با رنگهای شاد و به همراه یک آیکون پنجرهای شامل چهار خانه است؛ اما در هر صورت، این لوگوی مشکیرنگ، آغاز تغییرات در لوگوی مایکروسافت محسوب میشود و این لوگو را از یک شکل فانتزی و منحنی به یک فرم خشک و محکمتر تبدیل کرده است:
طراحی اولیهی این لوگو با تاثیر بسیاری از المانهای محیطی کشور فنلاند انجام شده است و به زمانی برمیگردد که یکی از بزرگترین کمپانیهای تولیدکنندهی تجهیزات مخابراتی و قدیمیترین سازندهی موبایل در جهان، حتی در زمینهی تولید دستمال توالت و ساخت آسیاب بادی نیز فعالیت میکرد! لوگوی فعلی برند نوکیا ظاهر بسیار مدرنتری دارد و اصلا قابل مقایسه با لوگوهای قبلی نیست:
شاید تنها کاری که طراح لوگوی جدید این شرکت انیمیشنسازی انجام داده است، حذف کلمهی والت و تغییر رنگ متن به مشکی بوده است! اما اگر بیشتر دقت کنید، تفاوتهای ریزی را در انحناها، ضخامت برخی از نقاط و البته جهتی که حروف طراحی شدهاند، میبینید که این تغییرات باعث شده است یکدستی و زندهبودن بیشتری وارد لوگوی جدید دیزنی شود. لوگوی قدیمی نیز بیشتر با تاثیر از نام بنیانگذار این کمپانی محبوب یعنی آقای والت دیزنی طراحی شده بود:
برگر کینگ یکی از بزرگترین فست فودهای زنجیرهای در جهان است و همرده با کمپانیهایی نظیر مک دونالد و کی اف سی فعالیت میکند. هر دو لوگوی فعلی و اولیهی برگر کینگ بر اساس شکل همبرگر طراحی شدهاند اما لوگوی جدید بیشتر بر روی بحث برندینگ تمرکز دارد، درحالیکه لوگوی اولیه تلاش میکند که ماهیت این کمپانی را توضیح دهد و افراد گرسنه را برای ورود به مغازههای این رستورانهای زنجیرهای ترغیب کند:
تغییر چندانی در لوگوی والمارت در طول سالیان گذشته دیده نمیشود. این برند که بزرگترین خوار و بار فروش زنجیرهای ایالات متحدهی آمریکا محسوب میشود، از گذشته تا به امروز تنها از نام خود برای طراحی لوگو استفاده کرده و رنگ آبی نیز به یکی از شاخصههای شناختهشدهی سنتی والمارت تبدیل شده است:
این برند که نامی آشنا در زمینهی صنعت جهانی بازی بهحساب میآید، ابتدا تنها در ژاپن فعالیت میکرد و به همین دلیل هم نوشتههای ژاپنی و یک طرح اسلیمی برگرفته از نمادهای ژاپنی و البته پرچم این کشور، لوگوی اولیهی نینتندو را تشکیل میدهند؛ اما با ورود این کمپانی به بازار جهانی، حروف انگلیسی و یک طراحی سادهی خاکستری جایگزین آن طرح محلی قبلی شده است:
برند دل از همان ابتدا هم تنها از نام خود و یک فاکتور رنگی آبی برای طراحی لوگو بهره برده است. تفاوت لوگوی فعلی در این است که سعی شده است با تغییر جهت حرف E و هماندازهکردن حروف و کادر دایرهای، یک همبستگی و البته حس انحصار خاصی در این لوگو ایجاد شود:
اگر کمی دقت کنید میتوانید لوگوی فعلی را در لوگوی قبلی ادوبی هم ببینید. مدیران این کمپانی نیز که جزو پیشروان دنیای نرم افزار جهان محسوب میشوند، با موج طراحیهای ساده و تخت همراه شدهاند و لوگوی فعلی تنها از شکل تغییردادهشدهی حرف A و یک رنگ قرمز بهعنوان المان اصلی محصولات این شرکت ساخته شده است:
این شبکهی محبوب که در زمینهی ساخت برنامههای مستند و نمایشهای واقعیتمحور فعالیت میکند، همان لوگوی قبلی را ویرایش کرده است و با اضافه کردن کرهی زمین به شکل رنگی، استفاده از یک فونت شفافتر و طراحی تخت، لوگوی فعلی خود را با ظاهری مدرن طراحی کرده است که حس کیفیت و شفافیت را به بیننده القا میکند:
این شرکت چندملیتی که از جمله بزرگترین تولیدکنندههای صنایع غذایی در جهان محسوب میشود، لوگوی قبلی خود را کاملا فراموش کرده است و با طراحی یک نماد سه رنگ به یاد ماندنی، لوگوی بسیار جذابتری را برای خود انتخاب کرده است. این لوگوی جدید بر مبنای حرکت مایعات در لیوان طراحی شده و آن پویایی و حس انرژیک نوشیدنیهای این کمپانی را نشان میدهد:
لوگوی این موسسه که در زمینهی خدمات مالی و اعتباری فعالیت میکند، تقریبا هیچ تغییری نداشته است و طراحان لوگوی جدید، تنها از شر نوارهای اضافهی بالا و پایین نوشتهی ویزا خلاص شدهاند:
این برند همانطور که از نام آن مشخص است، یکی از برترین شرکتهای خدمات هوایی و جابجایی مسافران در جهان است. المانهای بهکار رفته نظیر رنگ آبی و قرمز و نوشتهی British Airways در هر دو لوگو تقریبا یکسان هستند و در لوگوی جدید تلاش شده است که از شکل پایهای یک هواپیما برای تعیین محل قرارگیری حروف استفاده شود و البته ظاهر لوگو نیز حس لوکستر و ظریفتری به خود گرفته است:
کمپانی گوگل که با معرفی زبان طراحی متریال، تقریبا زبان اکثر طراحان جهان را تغییر داد، در لوگوی خود نیز از همان المانها و طراحی تخت بهره برده است. در واقع لوگوی این کمپانی، همانی است که ابتدا بود، تنها نوشتهی گوگل اصلاح شده است و یک فونت تخت، مدرنتر و مرتبتر در طراحی لوگوی جدید بهکار رفته است:
این کمپانی یکی از بزرگترین برندهای صنایع غذایی جهان است و در سوئیس فعالیت میکند. همانطور که مشاهده میکنید در لوگوی اولیه اثری از نام این برند به چشم نمیخورد و درک المانهای بهکار رفته در طراحی آن هم مشکل است؛ اما لوگوی فعلی از نام این برند تشکیل شده است و بر هدف اصلی نستله که تامین غذا و غذارسانی است، متمرکز است (عبارت Nestle به تنهایی نیز گاهی بهعنوان لوگوی این برند به کار میرود):
در طراحی لوگوی این شرکت که بهطور عمده بر روی تولید نوشیدنیهای گازدار فعالیت میکند، بهطور مشخص تنها از نام کمپانی استفاده شده است و انحناها و تغییرات داده شده در فونت عبارت، باعث جلب توجه بیشتر کاربران نسبت به آن شده است. جالب است که طراحی لوگوی فعلی کوکا کولا شباهت زیادی با طراحی لوگوی اولیهی کمپانی پپسی دارد! :
نام برند کی اف سی از ابتدای حروف کلمات Kentucky Fried Chicken به معنای مرغ سوخاری کنتاکی برداشته شده است. کلونل هارلند ساندرز که خالق این برند محسوب میشود، بهقدری موفق عمل کرده است که این روزها نام کنتاکی علاوه بر نام این ایالت در کشور آمریکا، به یک سبک آشپزی تبدیل شده است و مرغ کنتاکی یکی از محبوبترین غذاهای جهان به شمار میرود. رنگ قرمز و طراحی مدرنتر لوگوی فعلی نیز با افزایش اشتهای بینندگان و فعالیت این برند در صنایع غذایی، همخوانی دارد: