ترجمه: بررسی تخصصی سونی اکسپریا زد وان

طرح مفهومی: گلکسی اس۶ با پردازنده ۱۶ هسته‌ای و یک دوربین ۲۱ مگاپیکسلی!
آوریل 6, 2014
با شماره‌گیری عدد ۵، هزینه مکالمات خود را کاهش دهید!
آوریل 6, 2014

ترجمه: بررسی تخصصی سونی اکسپریا زد وان

نکات مثبت:

– ضد آب

– دارای یک پردازنده سریع

– دارای دوربینی با مجموعه‌ای از ویژگیها و گرفتن عکس‌هایی با کیفیت

نکات منفی:

– رنگ‌های مرده‌تر صفحه نمایش در مقایسه با صفحه نمایش دیگر گوشی‌های پرچمدار

– فریم شیشه‌ای این گوشی لغزنده به نظر می‌رسد و لکه‌ها و اثرانگشت را به آسانی جذب می‌نماید

پاشنه آشیل:

اکسپریا زد وان اس، چشمگیرترین گوشی سونی است که توسط هر کمپانی حاملی فروخته می‌شود، اما صفحه نمایش نامرغوب آن، باعث فروش بهتر گوشی های گلکسی سامسونگ می‌گردد.

سونی هنوز هم حداقل در آمریکا، به ارایه تلفن هوشمندی پر فروش و همتراز با گوشی‌های گلکسی اس ۴ سامسونگ و نکسوس ۵ گوگل، می‌اندیشد. این کمپانی با جدیدترین پرچمدار خود یعنی اکسپریا زد وان اس، تلاش شجاعانه‌ای را در آبهای آمریکا از خود به نمایش می‌گذارد، اما صفحه نمایش نا امید کننده زد وان اس، باعث سرخوردگی‌اش می‌گردد. مطمئنا نمایشگر ۵ اینچی زد وان اس بزرگ است و رزولوشن فول اچ دی این گوشی نیز خودنمایی می‌کند، اما از تاثیر ظاهری رقبای سطح بالای سونی مانند نکسوس ۵، اس ۴ و نوت ۳، بی‌بهره‌است. حتی گوشی قدیمی‌تری مانند اچ‌تی‌سی‌وان، جذابیت بیشتری را در چشم بیننده به‌وجود می‌آورد.

با این حال، حرف‌های بجا و به‌حقی نیز درباره زد وان اس وجود دارد. با مجهز شدن این گوشی به چیپست پرسرعت اسنپدراگون ۸۰۰، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت، بدنه شیشه‌ای شیک و زیبا و دوربین ۲۰ مگاپیکسلی فوق‌العاده، هنوز هم اکسپریا زد وان ‌اس بهترین تلفن هوشمند با برند یک کمپانی حامل می‌باشد. و منحصرا از طریق کمپانی حامل تی‌موبایل در دسترس‌است و نسخه بدون قرارداد آن به شکل منطقی قیمت‌گذاری شده‌است (۵۲۸ دلار به صورت دائم و یا پرداخت ۲۲ دلار در ماه به مدت ۲۴ ماه). اما با این حال، من دوست داشتم که تی‌موبایل به جای این گوشی، «اکسپریا زد وان کامپکت» را به فروش می‌رساند. تعجب‌آور است که مدل کامپکت در مشخصات با زد وان اس مطابقت دارد، اما مدل کامپکت نمایشگر با ۴٫۳ اینچی با کیفیت بالاتر (هر چند کوچکتر) خود را به رخ می‌کشد!

طراحی و کیفیت ساخت

اگر شما نسبت به طراحی و کیفیت ساخت دیگر گوشی‌های اکسپریای سونی، موضع نرم و ملایمی دارید، به سرعت با زد وان اس نیز انس مانوس خواهید شد. این گوشی از همان طرح رنگ مشکی، خطوط شارپ، پنل شیشه‌ای و حاشیه نقره‌ای رنگی که زینت خاصی به گوشی‌های اکسپریا زد، اکسپریا زد وان و اکسپریا زد اولترا بخشیده، بهره می‌برد. باید اقرار کنم که زبان طراحی اکسپریا را که موفق به داشتن هر دو ویژگی موقر و در عین حال پیشرفته بودن شده‌است، دوست می‌دارم. این ویژگی همچنین در یک نگاه یکسان به گوشی‌هایی با بدنه پلاستیکی، به برجسته‌تر کردن گوشی‌های سونی در این جهان مملو از جمعیت کمک می‌نماید.

اگرچه زیبایی برتر اکسپریا زد وان اس به عنوان یک ویژگی با ارزش برای این گوشی در نظر گرفته می‌شود، اما با این حال، سطوح براق و بازتابنده آن که لکه‌ها و اثرانگشتها را نمایان می‌کند، این گوشی را از سبک و سیاق خودش خارج کرده‌است. همچنین کناره‌های صاف زد وان اس، احساس لغزندگی را در دستان من به وجود آورد، که باعث شد من آرزوی داشتن فریم‌های معتدل دیگر گوشی‌ها را بکنم.

هر چند ضخامت ۰/۳۴ اینچی، قد ۵/۷۴ اینچی و عرض ۲/۹۱ اینچی زد وان اس، این گوشی را کاملا متناسب با جیب، ساخته‌است. در واقع این گوشی برای در یک دست گرفتن و کارکردن با آن، کاربردی‌تر از زد اولترای عظیم الجثه سونی می‌باشد. همچنین سونی به استثنای دکمه شاتر اختصاصی دوربین در سمت راست، کنترل‌های فیزیکی گوشی را در کمترین میزان حفظ کرده‌است.

سونی همه کنترل‌های فیزیکی گوشی زد وان اس را در سمت راست آن قرار می‌دهد.

تنها یک دکمه پاور دایره‌ای نقره‌ای رنگ و یک ولوم صدای نازک، دیگر دکمه‌های سخت‌افزاری گوشی را تشکیل می‌دهند. زد وان اس درگاههای میکرو اس دی و سیمکارت و همچنین پورت میکرو یو اس بی را برای محافظت از آنها پشت دربهای برگه‌ای و متحرک، پنهان می‌نماید. در بالای این گوشی جک هدفون ۳/۵ میلی متری قرار دارد، در حالی که در لبه پایینی دستگاه یک اسپیکر استریو با اندازه‌ای بلند و کشیده جا خوش کرده‌است.

صفحه نمایش

نمایشگر بزرگ ۵ اینچی اکسپریا زد وان اس، با رزولوشن فول اچ دی یا ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل، متون و تصاویر را به شکل نسبتا مناسبی رندر می‌کند. رنگ‌های صفحه نمایش پرطراوت به نظر می‌رسند، هر چند تکنولوژی LCD آن نمی‌تواند با رنگ‌های چشمگیر و با کنتراست بالای گوشی‌هایی با فناوری OLED سامسونگ، رقابت کند. در زمان کوتاهی که من با این گوشی سپری کردم، برایم واضح بود که زمانی که به شکل مستقیم به صفحه نمایش نگاه نمی‌کردم، زاویه دید، کاهش زیادی داشت. همچنین زمانی که کمی گوشی را به طرف چپ و راست یا بالا و پایین خم می‌کردم، رنگ‌ها درخشندگی شیری رنگی را به خود می‌گرفتند! حتی من زمانی که گوشی به صورت صاف در نزدیکی کامپیوترهای دسکتاپ قرار داشت (در محدوده دسته صندلی من)، اثر نگران کننده‌ای را تجربه کردم، پس مراقب باشید!

متاسفانه، علت این نقطه ضعف بصری این‌است که صفحه نمایش و LCD گوشی فاقد تکنولوژی IPS یا in-plane switching می باشد. چراکه IPSها کنتراست بالاتری از LCDهای مرسوم دارند و دارای زاویه دید خوبی نیز می‌باشند. نمایشگرهای IPS به یک استاندارد در تلفن‌های هوشمند مجهز به LCD امروزی تبدیل شده‌اند. واقعا شرم‌آور است که سونی زد وان اس را به این تکنولوژی مجهز نکرده‌است.

مقاوم در برابر لکه و دوده

به لطف تعهد سونی برای ارایه گوشی‌های هوشمند مقاوم در برابر آب و گرد و غبار در جهان، زد وان اس نیز از این ویژگی برخوردار می‌باشد و می توان به سرعت آن را با آب شستشو داد. زد وان اس درست مانند دیگر گجت‌های اکسپریای سونی، قادر به مقاومت در برابر غوطه ور‌ شدن در آب و قرارگرفتن در معرض باران و همچنین ذرات خاک می‌باشد.

گوشی‌های سونی اکسپریا، پیشنیه طولانی در ضد آب بودن دارند.

به نقل از کمپانی سونی، زد وان اس موفق به گذراندن استاندارد پایداری IP58 شده است، این استاندارد اساسا بدین معناست که دستگاه علاوه بر مقاومت در برابر شن و ماسه، می‌تواند به مدت زیادی (۳۰ دقیقه) و تا عمق ۴/۵ فیت به صورت غوطه آور در آب، فعالیت نماید. من می‌توانم تایید کنم که زد وان اس همانند تبلیغاتی که شده، در برابر آب دوام می‌آورد. همچنین دانستن این مورد هم قطعا مایه آرامش است که رطوبت و خیسی سینک آشپزخانه و یا انواع نوشیدنی‌ها، اختلالی در کار این گجت به وجود نخواهد آورد.

پورت‌ها و درگاههای گوشی پشت درب‌های برگه‌ای که مانع ورود آب می‌شوند، محکم شده‌اند.

قابلیت های دوربین

در پشت این گوشی شما دوربین ۲۰/۷ مگاپیکسلی اصلی آن را به همراه فلاش LED خواهید یافت. همچنین سونی به وضوح نشان داده که زد وان اس از لنز برتر سری G سونی استفاده می‌کند، که به ادعای آنها از شیشه دوربین گوشی معمولی برتر است (هر چند من شرط می‌بندم که آن از کوارتز یا پلاستیک شفاف ساخته شده). در داخل منزل و در واقع در زیر سقف، دوربین زد وان اس به خوبی خودش را نشان داد و عکس‌ها با رنگ‌های دقیق‌تر و جزییات واضح‌تر و به خوبی در معرض نمایش گذاشته بودند.

عکس‌های گرفته شده در داخل خانه (در زیر سقف) واضح بودند و به خوبی در معرض نمایش گذاشته شده بودند.

کیفیت عکس‌ها در بیرون هم خوب بود، حتی زمانی که من در زیر آفتاب ضعیف زمستانی و آسمان ابری نیویورک عکس گرفتم. من قادر به گرفتن عکس از کودکان سریع پای بازیگوش نیز بودم. تنها شکایت واقعی من این است که دوربین زمان خاصی را برای فوکوس کردن صرف می‌کند که این مورد من را مجبور کرد در یک وضعیت و به خاطر ترس از، از دست دادن صحنه‌ها، چندین عکس بگیرم. همچنین متوجه شدم که سرعت عکس گرفتن‌های پشت سر هم دوربین کند بود، چیزی در حدود یک ثانیه بین عکس‌های پشت سرهم!

دوربین این گوشی در لحظه ای که می‌توانست فوکوس کند، قادر به گرفتن عکس‌های تثبیت شده از بچه‌ها بود.

اپلیکیشن دوربین گوشی شامل بسیاری از اصوات در پردازش تصویر می‌باشد.

قطعا اکسپریا زد وان اس با مجهز شدن به اپلیکیشن دوربینی مملو از ویژگیهای مختلف، بسیاری از حالتهای عکسبرداری و افکتهای ویژه مانند Burst Mode (عکاسی پی در پی)، Face Detection (تشخیص چهره) و HDR را به رخ می‌کشد. یکی از افکتهای واقعا جالب، حالت AR دوربین است که به شما اجازه می‌دهد آیتم‌های مجازی مانند دایناسورهای T.rex، شاخ و برگ درختان ماقبل تاریخ و عینک هوانوری کارتونی را به عکسهای افراد از همه جا بی خبر اضافه نمایید.

اضافه کردن افکتهای مجازی به عکس اشخاص.

اگرچه جالب‌ترین ویژگی دوربین این گوشی برای من ویژگی است که سونی آن را Background Defocus می‌نامد، اما در اصل روشی ماهرانه برای محو کردن پس زمینه است، در حالیکه مناظر جلوی عکس را واضح و روشن نگاه می‌دارد. من می‌توانم بگویم که این ویژگی به نتایج خوشایند و در حد متوسطی دست می‌یابد، اگرچه در ظاهر مشخص است که ساختگی می‌باشد.

ابزار Background Defocus در عمل.

آیا شما نیاز به قراردادن یک دایناسور T.rex سه بعدی در عکس اداره دارید؟ مشکلی نیست!

اجزای اصلی و نرم‌افزار

سونی پوسته اختصاصی خودش را به اندروید ۴٫۳ جلی بین زد وان اس، پیوند زده‌است. به صورت ذاتی این پوسته مخصوص سونی خیلی گیج کننده نیست، اما من بیشتر ترجیح می‌دهم از اندروید فعلی استفاده کنم، چراکه در جهت هدایت و حرکت من در گوشی، آسان‌تر و درک کننده‌تر است.

سونی رابط کاربری خودش را بر روی اندروید قرار داده و تی‌موبایل نیز اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خودش را در آن کار گذاشته‌است.

محرک سیستم عامل گوشی یک چیپست اسنپدراگون ۸۰۰ با پردازنده چهارهسته ای ۲/۲ گیگاهرتز همراه با یک رم ۲ گیگابایت می‌باشد. همچنین شما از استاندارد حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت و از یک میزان حافظه وسیع بهره می‌برید، به ویژه اینکه امکان افزایش حافظه توسط درگاه کارت حافظه میکرو اس دی نیز وجود دارد.

کارایی

در روزهایی که با زد وان اس کار کردم، پی بردم که این گوشی قادراست با سرعت و چابکی خاصی، اندروید ۴٫۳ جلی بین خودش را به کار ببرد. این حرف را به این دلیل صراحتا می‌گویم که گوشی‌های سونی که من در گذشته از آنها استفاده کرده‌ام،از جمله اکسپریا زد، انگار به چیپ های موبایل تحمیل شده بودند. به یقین این مسئله در مورد زد وان اس صدق نمی‌کند.

به لطف فناوری دانش‌محور (cutting-edge) سیلیکون اسنپدراگون ۸۰۰، این گوشی امتیاز بسیار زیاد ۲۰۸۰۹ را در بنچمارک Quadrant به دست آورده‌است، که ضربه‌ای هر چند سخت به ال جی جی ۲ با امتیاز ۱۹۰۵۰، گلکسی اس ۴ با امتیاز ۱۱۳۸۱ و اچ‌تی‌سی‌وان با امتیاز ۱۲۱۹۴ که همان تست را گذرانده‌اند، وارد می‌کند. هر چند این گوشی به گلکسی نوت ۳ با امتیاز ۲۳۰۴۸ نمی‌تواند ضربه‌ای وارد کند. امتیاز ۱۰۸۸/۲ مگافلاپس بنچمارک Linpack نیز به همان‌اندازه قابل توجه بود.

تست های Quadrant، قدرت پردازش زد وان اس را تایید می‌کند.

کیفیت مکالمه

من سونی اکسپریا زد وان اس را در شبکه GSM تی‌موبایل در شهر نیویورک تست کردم و در تجربه‌ای که من با آن داشتم، گوشی صدای نسبتا خوبی را تحویل من داد، اگرچه کیفیت مکالمه عالی و برجسته نبود. افرادی که با من صحبت کردند، صدای تعریف شده من برایشان واضح و به‌آسانی قابل تشخیص بود، اگرچه آنها متوجه یک صدای خش‌خش ضعیف در پس زمینه شده بودند. صداهای پایانی من بیش از حد خوب و با شباهت زیاد به حالت حضوری، می‌آمد، اما میزان افزایش درجه صدا توسط گوشی، زیاد نبود.

حال به نمونه کیفیت مکالمه سونی اکسپریا زد وان اس، گوش کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *