اچ‌تی‌سی وان شاهکار طراحی یا کپی‌برداری زیرپوستی؟!

طرح مفهومی : دست‌بند هوشمند گوگل!
آوریل 6, 2014
طرح مفهومی: سامسونگ گلکسی اس۵ با بدنه خمیده و ۴ اسپیکر قدرتمند!
آوریل 6, 2014

اچ‌تی‌سی وان شاهکار طراحی یا کپی‌برداری زیرپوستی؟!

خب طبیعتاً نمی‌خواهیم در این مطلب بگوییم اچ‌تی‌‌سی وان، یک کپی‌برداری کامل است و این حرف‌ها! اما در بدو ورود و معرفی وان۲ که اخیراً بازار شایعات آن بسیار داغ است، می‌خواهیم نگاهی منتقدانه بر این ره ۱ ساله داشته‌باشیم و ببینیم وان در عین موفقیت‌هایی که کسب کرد، چه خطاهایی را نیز مرتکب شد…!

1 . طراحی : تشابه تصادفی، یا کپی‌برداری مستقیم؟!

Z10-ONE

بلک‌بری زد۱۰، کمی پیش‌تر از وان معرفی شد که البته با یک نیم‌نگاه کوچک، شباهت طراحی این دو مدل، یا حتی این ۳ مدل! یعنی وان، زد۱۰ و آی‌فون۵ غیرقابل انکار است. بجز قاب پشتی این مدل‌ها که کاملاً متفاوت است، قالب کلی گوشی و طراحی پنل جلویی کاملاً مشابه است. حالا قضاوت در این بین که این شباهت تصادفی بوده، یک الهام‌گیری یا کپی‌برداری را به عهده خودتان می‌گذاریم…! (در این میان توافقات اپل و اچ‌تی‌سی بر سر طراحی نیز، در نظر گرفته‌شد)

۲ . نقض پتنت‌های نوکیا، عاملی برای توقف تولید موقفتی!

mic

تولید قهرمان طراحی قصه ما، برای مدتی بدلیل نقض پتنت‌های کمپانی فنلاندی نوکیا هم‌چون استفاده از فناوری مشابه در میکروفون HDR خود در برخی مناطق توقف گردید و پس از مذاکرات کمپانی و توافقاتشان، شاهد موارد دیگری هم‌چون مشکلاتی در چیپ ارتباطات بی‌سیم گوشی بودیم که باز هم فناوری‌های نوکیا را نقض می‌کردند. به همین دلیل اچ‌تی‌سی مجبور به تولید دوباره چیپست این گوشی شد تا دیگر این اتهام به او وارد نگردد.

۳ . رابط کاربری : شباهت تصادفی، یا کپی‌برداری؟!

UI

رابط کاربری وان، از جمله موارد دیگری بود که بین آن و ویندوزفون، شباهت بسیاری دیده می‌شد. قسمت بلینک‌فید و سایر موارد، استفاده از قالب و کاشی‌های ویندوزفون مواردی بودند که چهره ظاهری این رابط را بسیار به ویندوزفون شبیه می‌ساخت. حالا این شباهت بنظر شما، یک تشابه تصادفی‌ست، یک الهام گیری یا کپی‌برداری…؟!

۴ . دوربینی نوآورانه، عملکردی نامتعادل!

130220-new-htc-one-ultrapixel-sensor

استفاده از فناوری التراپیکسل در دوربین این گوشی، در کنار لنز جدید، پردازشگر تصویر جداگانه و پیکسل‌های بسیار بزرگ، حرکتی نوآورانه و جسورانه بود و البته در ثابت کردن عبارت “همه چیز مگاپیکسل نیست” هم، کمک بسیاری کرد! اما در این بین اگر اچ‌تی‌سی این فناوری را کمی بهتر کنترل و بهینه می‌کرد می‌توانستیم شاهد عملکرد بسیار بهتری باشیم. برای مثال دوربین این گوشی در صحنه‌های Close-up فوق‌العاده عالی عمل می‌کرد، اما در شرایط نوری نسبتاً قوی نورگیری چندان خوبی نداشت و تصاویر کمی به سفیدی می‌زدند، حتی در شرایط نوری بسیار ضعیف که نقطه عطف این دوربین به شمار می‌رفت، تصاویر گاهاً دارای نویز شدید بوده و جای کیفیت، فقط روشنی در تصاویر مشاهده می‌شد. در این میان شاهد آپدیت‌های زیادی بودیم که در بهبود عملکرد دوربین کمک زیادی کردند، اما به هر حال باز هم این موارد نتوانستند در بهبود نهایی و کامل دوربین، چندان مفید واقع بشوند.

(توجه کنید که با تنظیم دستی دوربین هم این مشکلات تا حدودی رفع می‌شوند)

۵ . تعمیر و استحکام گوشی، مسئله‌ای دیگر است!

te

یکی از مشکلاتی که مدتی درباره آن بحث شد، مسئله تعمیر گوشی بود و طبق گفته وب‌سایت مشهور iFixit تقریباً تعمیر این گوشی “غیرممکن” است!! چرا که قطعات بسیار پیچیده و فشرده قرار گرفتند و ساختار یکپارچه گوشی نیز، این عامل را سخت‌تر می‌سازد! به همین جهت نمره استحکام گوشی کمی پایین می‌آید و اگر گوشی از داخل آسیب ببیند مسئله بزرگی پیش‌رویتان خواهدبود. جدای از این، حس امنیت در دست گرفتن گوشی هم اگر چندان مراقب نباشید پایین می‌آید، چرا که با وجود جایگیری نامناسب دکمه پاور و یا لیز خوردن گوشی در دستتان، در یک ثانیه فاتحه گوشی خوانده می‌شود…!

اچ‌تی‌سی وان بی‌شک از بهترین‌های سال بود و از تنها گوشی‌هاییست که حتی پس از گذشت مدتی طولانی، می‌تواند خریداران بسیاری داشته‌باشد و در کنار کیفیت فوق‌العاده و طراحی عالی، می‌توان آن را از بهترین‌ها یا حتی بهترین سال دانست، چرا که از سوی وب‌سایت‌های زیادی این مدل “گوشی سال” لقب گرفت. اما خب طبیعتاً هیچ گوشی نمی‌تواند از دار مشکلات فرار کند، وان هم در این بین، مشکلات و مسائلی داشت که نیم‌نگاهی به آن‌ها خالی از لطف نیست… .

نظر شما چیست؟ آیا این مشکلات به پرچمدار سال ۲۰۱۳ اچ‌تی‌سی یعنی وان وارد هستند؟ آیا اچ‌تی‌سی در صدد رفع این موارد در نسخه بعدی برخواهد آمد؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *