کامپیوتر خود را روشن نگه داریم یا نه؟

تاریخچه سئو - آموزش سئو و بهینه سازی سایت
(SEO ) تاریخچه سئو
مارس 8, 2016
تاثیر هاست بر سئو سایت
ویژگی های هاست خوب ؟
مارس 10, 2016

کامپیوتر خود را روشن نگه داریم یا نه؟

چکیده:

از ابتدای استفاده ی افراد از کامپیوتر ها این سوال  وجود داشته که آیا پس از آنکه کارمان با کامپیوتر تمام شد آن را خاموش کنیم یا همانطور آن را رها کنیم. متخصصان جواب های مختلفی برای این سوال مطرح کرده اند که در ادامه این مقاله به مزایا و معایب روشن نگه داشتن کامپیوتر خواهیم پرداخت.

کامپیوتر خود را روشن نگه داریم یا نه؟

چرا باید رایانه خود را تمام مدت روشن نگه داریم؟

برای اینکه سیستم خود را همیشه روشن نگه داریم، دلایل خوب و متنوعی وجود دارد. موضوع تنها پیرامون عدم معطلی وقت در روشن شدن دوباره سیستم نیست، بلکه این کار در عملکرد مثبت رایانه شما نیز تاثیر می گذارد.

این کار مناسب تر است                                                                                                                                                                                                                                                              

مهمترین دلیلی که  کاربر ترجیح میدهد سیستم خود را روشن نگه دارد ، راحتی است. دیگر نیازی به تلف کردن وقت برای روشن شدن دوباره رایانه نیست.

یک سیستم رایانه ای معمول در حدود سی ثانیه الی یک دقیقه روشن شده و به عملکرد مثبت خود می رسد. البته این میزان بستگی به مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم نیز دارد. البته اگر همچون تصویر زیر برنامه های متعددی در زمان بوت شدن فعال می شوند، مدت طولانی تری جهت استفاده از رایانه نیاز است.

کامپیوتر خود را روشن نگه داریم یا نه؟

از طرفی اگر رایانه را به حالت خواب یا همان استند بای بگذارید، تنها در چند ثانیه می توانید سیستم را با سرعت معمول راه اندازی کنید. همچنین برنامه هایی که قبل از به حالت خواب رفتن در حال کار کردن بودند نیز بدون وقفه و کاهش سرعت به کار خود ادامه خواهند داد.

به هر حال زمان بوت شدن یک سیستم به مشخصات نرم افزاری همچون هارد درایو بستگی دارد. یک سیستم با هارد درایو قدیمی زمان بیشتری را برای بوت شدن به نسبت یک سیستم با هارد درایو جدید می طلبد.

 کامپیوتر شما آپدیت باقی می ماند                                                                                                                                                                                                                                                        

 یک سیستم کارهای متنوعی برای سالم نگه داشتن شرایط رایانه انجام می دهد.

کامپیوتر خود را روشن نگه داریم یا نه؟

نصب سیستم های آپدیت رسانی، تهیه نسخه های متنوع پشتیبان (بکاپ)، اسکن سیستم از ویروس یا آپلود فایل های حجیم همچون تصاویر در کلودها همه به زمان زیاد و قابل توجهی نیاز دارند. در واقع رایانه سعی می کند به هنگام استفاده نشدن خود این کار ها را پیش ببرید. اجازه اجرای چنین عملیاتی در هنگامی که از رایانه استفاده نمی کنید یا حتی هنگام شب می تواند سیستم شما را همیشه به روز و با عملکرد مطلوب تحویلتان دهد.

چرا نباید سیستم خود را همیشه روشن نگه داریم؟

شما احتمالا اکثر لوازم دیجیتالی و همچنین سیستم رایانه خود را پس از اتمام کارتان خاموش می کنید، در واقع دلایل خوبی برای این کار نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

هر جزء سیستم طول عمر محدودی دارد

  •  

کاملا طبیعی و مشخص است که هر جزء از رایانه طول عمر محدود و مشخصی دارد.1

کامپیوتر خود را روشن نگه داریم یا نه؟

به عنوان مثال، طول عمر یک مانیتور بین ده ها تا هزاران ساعت استفاده است. همچنین قدرت باتری یک لپ تاپ معمولا پس از ۳۰۰ بار شارژ شدن کمتر از قبل می شود.

در واقع کاربران قبل از به وقوع پیوستن این آمار و ارقام، سیستم خود را ارتقاء می دهند؛‌ البته کاربران لپ تاپ ها در این زمینه محدودیت هایی دارند. همچنین کسانی که رایانه خود را روشن نگه می دارند، ترس و اضطراب (شاید بسیاری کمی) را در خود ایجاد می کنند. روشن بودن سیستم موجب تولید گرما می شود که این گرما عمر سخت افزار را در مجموع کاهش می دهد.

هدر رفتن انرژی

 گفته می شود اگر یک دستگاه الکترونیکی یا دیجیتال رو روشن نگه داریم، مصرف انرژی خود را در زمان عدم استفاده کاهش نمی دهد. اما این میزان مصرف چقدر است؟

یک آی‌ مک ۲۱ اینچی مدل ۲۰۱۲ در حالت عادی و معتدل حدود ۵۶ وات استفاده می کند. این میزان در حالت idleبه ۴۴ وات در هر پنج دقیقه نزول می یابد. همچنین به هنگامی که صفحه نمایش خاموش است به ۱۸ وات خواهد رسید. در حالت خواب تنها ۱ وات در هر پنج دقیقه مصرف می نماید.

کامپیوتر خود را روشن نگه داریم یا نه؟

پس میزان مصرف انرژی یک سیستم رایانه ای در حالت های روشن، idleو خواب کاملا متفاوت است. خاموش کردن مانیتور سیستم حجم عظیمی از انرژی مصرفی را کاهش می دهد و تغییر حالت به خواب نیز حجم بیشتری را کاهش می دهد. با این حال در حالت خواب بسیاری از نکته های مثبت حالت روشن نگه داشتن سیستم را از دست خواهید داد؛ از جمله دسترسی سریع به سیستم.

همچنین جالب است بدانید رایانه ای که خاموش باشد، در حالت اتصال به برق، حدود ۰٫۲ وات انرژی در هر پنج دقیقه مصرف می نماید. پس اگر می خواهید در مصرف انرژی صرفه جویی نمایید، حتما رایانه را از برق بیرون بکشید.

  •     دیگر خطر های اتصالی برق سیستم را تهدید نمی کند

اتصالی و قطع ناگهانی جریان برق بسیار کم رخ می دهند اما ساده ترین راه جهت آسیب رساندن به سیستم ها هستند. در یک کلام خاموش کردن رایانه و قطع جریان برق در هنگامی که از آن استفاده نمی کند، دیگر چنین خطرهایی را به کمترین حد خود می رساند.

ریستارت موجب بهبود عملکرد می شود

از گذشته تا کنون، ریستارت یک راه حل همیشگی و مثبت جهت حل مشکلات سیستم و همچنین جلوگیری از توفق فعالیت نرم افزاری بود.

با این حال سیستم های امروزی دیگر نیاز آنچنانی به ریستارت ندارند و حتی اگر آن ها را همیشه روشن نگه دارید، کمتر با مشکلات و هنگ مواجه می شوید. اما به هر حال ریستارت هنوز هم یک راه حل فوق العاده در رویارویی با ارورهای متنوع و هنگ سیستم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *