بهینهسازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا SEO به دغدغه ای برای مدیران وب سایتها تبدیل شده است. به این معنی که زمان طراحی سایت اگر خواهان پیشرفت جدی آن هستید، ناگزیر هستید که قوانین سئو را مو به مو اجرا کنید. با این حال بسیاری از سایتها هستند که بنا بر نوع طراحیشان یا موارد مشابه، قادر به بهینه شدن در موتورهای جستجو نیستند، حتی اگر فرآیندهای سئو را بهطور صحیح بر روی سایتشان انجام دهند. خیلی از افراد متوجه میشوند که مدتها از ساخت سایتشان، همچنان به سئوی صحیح نیاز دارند و نتوانسته اند به آن دست پیدا کنند.
این وبسایتها به یک متخصص و تحیلگر سئو یعنی SEO Audit نیاز دارند. میتوان گفت SEO Audit وضعیت وبسایت شمارا آنالیز میکند ، شرایط آن را میسنجد و موارد موردنیاز آن را برای تصحیح در وضعیت رتبهبندی به موتورهای جستجو گزارش میدهد.
درواقع SEO Audit یک متخصص است که سایتتان را به دقت ارزیابی میکند و اولویتهای اصلی را لیست کرده و برای بهینه سازی آنها اقداماتی انجام میدهد.
از طرف دیگر، SEO Audit همچنین پیشنهادات و راهکارهایی برای مشتریان شما نیز ارائه میکند. اگر شما فرصت یا هزینه کافی برای بهکارگیری یک SEO Audit را ندارید، پس حداقل باید قدمهای موثر و موردنیازی را انجام دهید.
در ادامه ۱۰ قدم اصلی که هر متخصص سئویی به آنها توجه میکند را به شما بازگو میکنیم:
۱)استفاده از Redirects 301 و URL های استاندارد (Canonical URLs)
ویژگی ریدایرکت ۳۰۱ یا Redirects 301 یکی از کاربردیترین ابزارها برای وبسایتهای موفق میباشد. این پلاگین باعث میشود تا مطالب تکراری (Duplicate Content) در سایت شما شناساییشده و موارد اضافی حذف شوند. همچنین آدرسهای استاندارد با کمک تگ rel=”canonical” ترافیک آدرسهای مختلف را به آدرس موردنظر شما انتقال میدهند (ریدایرکت میکنند).
۲)آدرسهای واضح (Clean URLs)
شما باید از ساختار آدرس لینکهایتان مطمئن باشید. آدرسها (URL ها) میبایست همراه کلمات کلیدی باشند که برای سئو بسیار حائز اهمیت است.
۳)عناوین متا (Meta-titles)
عنوان صفحه یکی از بخشهای بسیار مهم در سئو میباشد. عناوین باید شامل کلمات کلیدی مناسب برای هر صفحهای که شما میخواهید بهینهسازی کنید باشند. همچنین باید بهاندازه عناوین متا نیز دقت زیادی داشته باشید. بیشترین مقداری که موتورهای جستجو از عناوین صفحات شما نشان میدهند چیزی کمتر از ۵۵ کاراکتر میباشد.
۴)توضیحات متا (Meta-descriptions)
در بخش توضیحات متا باید توضیحاتی از همان صفحه درج شود. ممکن است خیلی از صفحات دارای توضیحات متا نباشند. بهینهترین مقدار توضیحات برای بخش Meta-descriptions چیزی حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ کاراکتر میباشد. اگر از این مقدار کمتر باشد، احتمالاً نمیتوانید اطلاعات مفیدی را در توضیحات ارائه دهید. اگر هم این مقدار بیشتر باشد، تا ۱۶۰ کلمه نشان داده میشود و مابقی نمایش داده نخواهند شد.
مهمترین نکته در توضیحات متا، دقت به کلمه کلیدی میباشد. شما باید حداقل یکبار از کلمه کلیدی خود در این ۱۶۰ کاراکتر استفاده کنید.
۵)کلمات کلیدی متا (Meta-keywords)
شما باید از کلمات کلیدی متا نیز اطمینان حاصل کنید. کلمات کلیدی متا اگر همراستا با دستورات سئو نباشند، بهتر است نباشند! پس صفحات مختلف را چک کنید و کلمات کلیدی متا در آنهایی که بیربط به سئو هستند را حذف کنید.
۶)صفحات ارور ۴۰۴
بهتر است که یک صفحه سفارشی و طراحیشده برای صفحه ارور ۴۰۴ بسازید. ارور ۴۰۴ یا ارور Not Found یک پیغام خطا در کدهای استاندارد HTTP میباشد. این کد نشان میدهد که کلاینتها توانستند با اطلاعاتی که سرور در اختیارشان قرار میدهد ارتباط برقرار کنند، اما سرور نتوانسته است چیزی که آنها به دنبالش هستند (درخواست دادهاند) را پیدا کند.
تمام سرویسهای میزبانی سایتها یک صفحه ۴۰۴ Not Found عادی زمانی که کاربر تلاش میکند تا وارد یک لینک بهاصطلاح شکسته یا ناقص میشود ایجاد میکنند. با این تفاسیر، ارور ۴۰۴ یکی از بیشترین ارورهایی است که کاربران با آن روبهرو میشوند. این فکر خوبی خواهد بود که یک صفحه ارور ۴۰۴ شخصی طراحی شود و در آن بهطور خلاصه از نقشه سایت و قابلیت جستجو استفاده شود تا کاربران با دیدن آن صفحه، اقدام به جستجوی دوباره در سریعترین حالت ممکن کنند.
۷)تغییر مسیرهای موقتی (Temporary Redirects)
شما نباید اجازه دهید که نوع ۳۰۲ redirects در سایتتان وجود داشته باشد. باید دقت کنید که آنها در هیچ جای سایتتان بهجای ۳۰۱ redirects قرار نگرفته باشند.
۸) گزینه بدون ایندکس (Noindex option)
اگر شما از مقالهها و اطلاعات موجود در سایتهای دیگر استفاده کردهاید، پس باید مطمئن شوید که گزینه noindex در صفحه سو رس کد شما وجود نداشته باشد. در این صورت گوگل این صفحات را ایندکس نخواهد کرد و درنتیجه، آنها رتبهبندی نمیشوند. این یعنی شما به رقبایتان کمک نمیکنید!
۹)نقشههای سایت XML و HTML
یک نقشه سایت HTML به کاربران این امکان را میدهد تا خیلی راحتتر یک وبسایت را بازدید کنند. سایت شما باید حتماً دارای یک نقشه سایت HTML یا XML باشد و باید در Google Webmaster Tools هم ثبتشده باشد.
۱۰)نویسنده گوگل (Google Author)
بعد از آخرین بهروزرسانیهای گوگل و اضافه شدن Google Authorship ، این قابلیت در حال به دست آوردن اهمیت زیادی در فرآیندهای سئو میشود. برای کسب رتبههای بهتر در موتورهای جستجو شما میبایست مقالات وبسایت خودتان را در صفحه پروفایل گوگل پلاس خود منتشر کنید یا بهاصطلاح آنها را به هم متصل کنید. برای این کار باید از Authorship Markup و تگ rel=author استفاده کنید.