اشتباهات متداول در استفاده از Ajax برای طراحی وب سایت
فوریه 29, 2016
رعایت این نکات در خرید های اینترنتی الزامی است
مارس 1, 2016

css داینامیک

CSS ابتدای کلمات Cascading Style Sheets می باشد که به توصیف نحوه ی نمایش کدهای Html می پردازد. فایل CSS به سند Html لینک می گردد. هنگام مشاهده سایت در مرورگر، ساختار و ظاهر اجزا با توجه به مقادیر اعمال شده به خصوصیت ها در کدهای CSS نمایش داده می شود و از سمت کاربر سایت، قابل تغییر و شخصی سازی نمی باشد. درواقع ظاهر سایت، شامل رنگ، فونت و … توسط بیننده سایت قابل تغییر نمی باشد و کاربر سایت امکان شخصی سازی ظاهر مطابق سلیقه خود را ندارد. اما می توان با استفاده از(Dynamic CSS (DCSS امکان اعمال سلیقه کاربر در ظاهر سایت را فراهم نمود. در ادامه به شرح روش های استایل دهی داینامیک می پردازیم.
استفاده از زبانهای برنامه نویسی سمت Server
می توان با استفاده از زبان های برنامه نویسی سمت سرور مانندNet,Perl, PHP. و … امکان تغییر استایل را فراهم نمود، بدین صورت که با توجه به انتخاب استایل مورد نظر از میان گزینه های موجود بر روی سایت توسط کاربر و یا در صورت برقراری شرطی خاص، فایل استایل مورد نظر فرخوانی گردد. استفاده از فریم ورک SASS همراه با زبان Ruby نیز ابزاری برای استایل دهی داینامیک می باشد. به عنوان مثال امکان انتخاب از میان چهار Template برای صفحه شخصی با استفاده از radio button به کاربر داده می شود. با انتخاب Template دوم فایل CSS آن فراخوانی و به سند Html آن صفحه لینک می گردد در نتیجه کاربر صفحه شخصی خود را با رنگ بندی و فونت دلخواه خود مشاهده می نماید. این روش معایبی نیز در پی خواهد داشت که مهم ترین آن انجام این تغییرات در سمت سرور می باشد، که موجب کندی سایت می گردد.
dynamic-css
استفاده از زبان های سمت client
استفاده از زبان هایی همچون Java Script، کتابخانه Jquery و فریم ورک هایی همچون Less در سمت client همراه با کدهای CSS امکان استایل دهی داینامیک را فراهم می نمایند. مزیت استفاده از تکنولوژی های سمت client عدم نیاز به برقراری ارتباط با سرور می باشد. به عنوان مثال با استفاده از Javascript و Jquery می توان امکان انتخاب استایل را مطابق با ورودی کاربر سایت فراهم نمود. همچنین با استفاده از فریم ورک Less طراح می تواند در فایل های CSS پورتال ها و… به سرعت تغییرات کلی اعمال نماید. به عنوان مثال در صورتی که طراح هنگام طراحی از تکنولوژی Less جهت استایل دهی استفاده نماید جهت تغییرات کلی در رنگ بندی آیتم ها نیازی به تغییر در تمامی کلاس ها نخواهد داشت. فریم ورک Bootstrap از تکنولوژی Less جهت سفارشی سازی استایل های کامپوننت های خود استفاده می نماید که طراح را قادر می سازد کامپوننت های bootstrap را به صورت سفارشی و مطابق با سلیقه خود به سرعت استایل دهی و دانلود نماید. در واقع تکنولوژی Less طراح را از اعمال تغییرات خط به خط در استایل ها بی نیاز نموده امکان اعمال تغییرات به صورت داینامیک در کدها را فراهم می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *