فروشگاه های آنلاین در دنیای امروز

SOAP چیست؟
مارس 2, 2016
زئوس شایسته ی دریافت گواهینامه ی پنجمین جشنواره حامیان حقوق مصرف کنندگان
مارس 3, 2016

فروشگاه های آنلاین در دنیای امروز

برای درک بهتر ابتدا به تعریف فروشگاه اینترنتی میپردازیم.

خرید آنلاین چیست؟
اگر به جای رفتن به محیط بیرون از خانه و خرید از فروشگاه های سنتی و مدرن، درخانه بنشینید و با استفاده از اینترنت خرید کنید، به این خرید، خرید الکترونیکی گفته شده و به فروشگاهی که از آن خرید کرده اید فروشگاه اینترنتی یا آنلاین گفته می شود.
فروشگاه الکترونیکی چیست؟
وب سایتی که خدمات و کالاهایی برای عرضه به کاربران اینترنتی داشته باشد، فروشگاه اینترنتی یا مجازی است.
فروشگاه های اینترنتی با توجه به نوع اجناسی که در آنها به فروش می رسد به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:
business-to-consumer (B2C) online shopping
از بزرگترین فروشگاه های B2C می توان Alibaba، eBay و Amazon را نام برد.

business-to-business (B2B) online shopping
در سطح جهانی خرید از اینترنت و فروشگاه های اینترنتی رو به افزایش است زیرا این خرید بسیار ساده و مقرون به صرفه است. تعداد خرید های تعطیلات کریسمس سال 2006 به بیش از 20 میلیارد خرید تخمین زده شد که این عدد در سال 2014 به چند برابر این عدد رسیده است، تصور کنید در حالت بد بینانه یک سوم این تعداد خرید به صورت الکترونیکی انجام شود به چه میزان در زمان، هزینه و ترافیک شهری تاثیر مثبت خواهد داشت؟
چه چیزهایی را به صورت الکترونیکی می توان خریداری کرد؟
در حقیقت شما همه چیز اعم از مواد غذایی،کارت تبریک،کارت اعتباری تلفن،زنگ های موبایل و هر آنچه که مد نظر شما باشد می توانید به صورت الکترونیکی خریداری کنید.به همان سادگی که شما از سوپر مارکت محله ی خود مواد غذایی خریداری می کنید به همان سادگی می توانید بلیط هواپیما و یا قطار از اینترنت بخرید.
خرید آنلاین چگونه شروع شد و اولین فروشگاه الکترونیکی چه بود؟
در سال های 1999 و 2000 که اینترنت سر و صدا کرده بود، خرید اینترنتی به میان آمد و مشهور شد. Amazon اولین فروشگاه الکترونیکی در اینترنت بود که توسط Jeff Bezos تاسیس شد. در ابتدا در این وب سایت فقط کتاب به صورت آنلاین فروخته میشد. در پی موفقیت Amazon کتاب فروشی های دیگر که به صورت فیزیکی وجود داشند اقدام به فروش اینترنتی کتاب های خود کردند. سپس پورتال های همچون yahoo و msn شروع به ساخت کانال هایی جهت فروش اجناسی علاوه بر کتاب برای مردم کردند. در حال حاضر فروشگاهایی همچون eBay و Amazon از معروف ترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی هستند.
مزایای خرید از فروشگاه الکترونیکی چیست؟
خرید الکترونیکی راحت، سریع و گاهی اوقات ارزان تر است. به عنوان مثال به جای بیرون رفتن و ایستادن در یک صف طولانی برای خرید بلیط، ساده تر این است که با ورود به یک وب سایت و صرف وقت در حدود دو دقیقه بلیط را خریداری کرد! در بسیاری از موارد برای خرید اینترنتی تخفیف قائل می شوند و با در نظر گرفتن مالیات و سایر هزینه ها و صد البته راحتی کار ترجیح بر این است که خرید و یا پرداخت به صورت الکترونیکی انجام پذیرد.
فرض کنید می خواهید بلیط کنسرت خریداری کنید و قصد دارید در ردیف های جلو بنشینید و این کار مستلزم خرید فوری بلیط و رزرو صندلی است، پس منطقی است که سریعا به صورت اینترنتی صندلی را انتخاب و هزینه آن را پرداخت نمایید . یا اگر دوستانی در شهرهای دیگر دارید و می خواهید آنها را خوشحال کنید با خرید اینترنتی یک سبد گل از فروشگاه اینترنتی آن شهر و تحویل آن به دوستتان، می توانید آنان را خوشحال کنید. خرید آنلاین خریدها را ساده، امن و سریع کرده است. مهم ترین مسئله که مردم در خرید اینترنتی به آن حساس هستد امنیت و اطمینان از خرید است که در ادامه به بحث های تخصصی فروشگاه الکترونیکی می پردازیم.

دیگر مزایای فروشگاه اینترنتی:
1.عدم محدودیت جغرافیایی
2.عدم تفاوت با فروشگاه فیزیکی
3.فروش شبانه روزی
4.تبلیغات وسیعتر و کم هزینه تر
5.قابلیت پیگیری سریع روند خرید
6.برنامه ریزی خرید صحیح تر و راحت تر
توجه
فروشگاه الکترونیکی مانند فروشگاه های فیزیکی نیازمند کارمند است، این کارمند در این فروشگاه مدیر فروشگاه نام دارد که تنظیمات و ویرایش های فروشگاه توسط او انجام می شود.
فروشگاه های اینترنتی چگونه ایجاد می شوند و نحوه کار آنها چگونه است؟
به طور کلی فروشگاه الکترونیکی با استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند ASP ، php و… ایجاد شده و در بستر اینترنت قرار می گیرند بدین صورت که طراحی و تحلیل های لازم برای ایجاد فروشگاه انجام گرفته و پس از کد نویسی و طراحی گرافیکی فروشگاه الکترونیکی ایجاد می شود. امروزه فروشگاه ها در قالب بسته های نرم افزاری و یا ماژول پرتال ها عرضه می شوند. این فروشگاه ها شامل گروه هایی برای قرار دادن کالا ها در هر گروه مجزا هستند و قابلیت تعریف کالا، تعداد کالا و ویژگی های منحصر به فرد هر کالا را دارند. پس از دسته بندی کالا ها و مشخص کردن ویژگی ها، تعداد و قیمت آنها و تنظیمات لازم می توان این فروشگاه را در بستر اینترنت قرار داد. برای هر کاربر که قصد خرید از فروشگاه را دارد، در هر خرید سبد کالایی در نظر گرفته می شود که می تواند کالاهای خود را در آن قرار داده به هر تعداد کالاها را کاهش و یا افزایش دهد. در هر خرید فاکتور آنلاین به کاربر نشان داده خواهد شد که پس از تایید نهایی باید مبلغ فاکتور پرداخت شود،در این مرحله کاربر به درگاه بانک انتخابی خود هدایت و پس از انجام تراکنش، خرید نهایی انجام خواهد شد.
انواع خرید آنلاین:
1.خرید با کارت اعتباری
در این روش کاربر با در اختیار داشتن کارت اعتباری می تواند خرید خود را انجام دهد.
2.خرید با پرداخت وجه در محل تحویل کالا
در این روش کاربر می تواند کالای خود را انتخاب کرده ،خریداری کند و هزینه آن را هنگام تحویل بپردازد.
3.خرید از اعتبار
در این روش کاربر در فروشگاه الکترونیکی باید از قبل عضو بوده و قبلا با استفاده از کارت اعتباری خود حساب الکترونیکی فروشگاه خود را شارژ کرده باشد و در هنگام خرید می تواند از حساب خود برداشت کرده و خرید را انجام دهد.
4.خرید رزروی
در این روش کاربر می تواند مقداری از هزینه را پرداخت کند کالا را برای خود رزرو کرده و مابقی را در وقت دیگر و یا در زمان تحویل پرداخت کند.
چرا خرید آنلاین در دنیای امروزی مهم است؟
1.خرید راحت
2.امکان مقایسه قیمت های یک فروشگاه باهم و یا با فروشگاه های دیگر
3.محدوده انتخاب بیشتر
4.دسترسی آسان به تجربه و بررسی مصرف کننده ها
5.خرید و فروش بدون استرس
6.خرید و فروش بی واسطه

آیا فروشگاه های الکترونیکی برای خرید امن هستند؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نکات ایمنی را برای پرداخت و خرید اینترنتی بازگو کرد ، سپس نتیجه گیری خواهیم کرد که خرید از فروشگاه های اینترنتی امن هست یا خیر؟
به وب سایت فروشگاه دقت کنید، که آن فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و محتویات آن نماد با اطلاعات صاحبان سایت مطابقت داشته باشد. پس از انتخاب کالا و رسیدن به مرحله پرداخت دقت کنید در هنگام انتخاب درگاه بانک مد نظر حتما و حتما به وب سایت همان بانک هدایت شوید(URL همان بانک در آدرس بار شما نوشته شده باشد) و پرداخت را انجام دهید که نهایتا پس از پرداخت کد پیگیری به شما داده می شود و با استفاده از آن می توانید خرید خود را پیگیری کنید با رعایت این قوانین تمامی خریدهای الکترونیکی به درستی و در امنیت انجام می پذیرند.
مسئله مهم در فروشگاه های الکترونیکی اطمینان کاربران به خرید است یعنی آیا همان کالا با همان ویژگی های گفته شده برای کاربر ارسال می شود یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *