تاریخچه:
از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که نخستین موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن وب اولیه کردند، مسئولان وب سایتها و تولیدکنندگان محتوا، شروع به بهینهسازی سایتها برای موتورهای جستجو نمودند. در ابتدا تمام کارهایی که مسئولان وب سایتها باید انجام میدادند، ارسال آدرس صفحه یا URL به موتورهای مختلفی که یک «عنکبوت جهت «خزش» آن صفحه میفرستادند، استخراج لینکهای صفحه به سایر صفحات از درون صفحه، و بازگرداندن اطلاعات یافت شده در صفحه جهت ایندکس شدن بود. فرایند به این صورت است که عنکبوت موتور جستجو، یک صفحه را دانلود و آنرا در سرور موتور جستجو ذخیره میکند و یک برنامه دیگر موسوم به ایندکس کننده، اطلاعات مختلفی را درباره صفحه استخراج میکند؛ اطلاعاتی از قبیل واژههای موجود و محل قرارگیری آنها در صفحه، و نیز وزن خاص واژههای بخصوص، و تمام لینکهای موجود در صفحه، که سپس جهت خزش در زمانی دیگر، در دستور کار قرار میگیرد.
صاحبان سایتها شروع به بازشناسی ارزش رتبه بالای سایت خود و در دید قرارگرفتن آن در نتایج موتورهای جستجو نمودند که این امر، فرصتی را برای هکرهای غیر مخرب و مخرب شاغل در بخش بهینهسازی موتور جستجو مهیا کرد.
نسخههای اولیه الگوریتمهای جستجو به اطلاعات فراهم شده توسط مسئولان وب سایتها نظیر meta tag واژههای کلیدی، یا فایل ایندکس موتورهای جستجو مانند ALIWEB اعتماد و اتکا میکردند .(متاتگها یک راهنمایی برای محتوای هر صفحه فراهم میکنند.)با اینحال، استفاده از دادههای متا در صفحات ایندکس، کمتر قابل اطمینان بود زیرا انتخاب واژگان در یک متاتگ توسط مسئولان وب سایتها، بالقوه میتواند یک نمایش غیر دقیق از محتوای واقعی وب سایت باشد. دادههای نادرست، ناقص و ناسازگار در متا تگها میتواند موجب رتبه بندی شدن صفحه برای جستجوهای غیر مرتبط گردد. تولیدکنندگان محتوای شبکه همچنین تعدادی از ویژگیهای منبع HTML یک صفحه را دستکاری کردند تا رتبه صفحه را در موتورهای جستجو بهبود بدهند.
در ۸ ژوئن ۲۰۱۰ از یک سیستم ایندکس گذاری جدید موسوم به گوگل کافئین رونمایی شد. گوگل کافئین تغییری بود در روش به روز شدن ایندکس گوگل به منظور نمایش سریعتر نتایج گوگل نسبت به گذشته. این سیستم طراحی شد تا به کاربرها اجازه یافتن سریعتر از قبل نتایج جدید، پستهای فورمها و سایر مطالب را بلافاصله پس از انتشار آنها بدهد. Carrie Grimes مهندس نرمافزاری که به گوگل، سیستم کافئین را معرفی کرد، معتقد است که این سیستم جستجوهای شبکه را ۵۰ درصد نسبت به ایندکس پیشین بهبود میدهد.
Google Instant، یا جستجوی زمان واقعی، در اواخر سال ۲۰۱۰ در تلاشی به منظور بهنگام تر و مرتبط نمودن جستجوها ارائه شد. بطور تاریخی، ادمینهای وب سایتها، ماهها و یا حتی سالها روی بهینهسازی یک وب سایت و ارتقای رتبهٔ جستجوی آن زمان گذاشتهاند. با گسترش عمومیت وب سایتها و وبلاگهای رسانه های اجتماعی موتورهای جستجوی پیشرفته در الگوریتمهای خود تغییراتی ایجاد کردند تا مطالب تازه به سرعت در میان نتایج جستجو رتبه بندی شوند.
در فوریه ۲۰۱۱، از آپدیت پاندا خبر داد که وب سایتهایی را که حاوی محتوای تکثیر شده از وب سایتها و منابع دیگر باشند، جریمه میکند. بطور تاریخی، وب سایتها محتوا را از یکدیگر کپی کرده و از آن در رتبه بندی موتورهای جستجو بهرهمند شدهاند. با این حال، گوگل یک سیستم جدید پیادهسازی کرد که سایتهایی را که حاوی محتوای منحصر به فرد نیستند، جریمه میکند.
در آوریل ۲۰۱۲، گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن رونمایی کرد که هدف آن، جریمه کردن وب سایتهایی بود که از روشهای دستکاری جهت بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده میکردند.
در سپتامبر ۲۰۱۳، کمپانی گوگل از آپدیت Google Hummingbird رونمایی کرد؛ یک الگوریتم که جهت بهبود پردازش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب طراحی شد.