بررسی تخصصی دوربین مگازوم Lumix DMC-FZ200، محصول پاناسونیک

پرده برداری Gionee از گوشی‌هوشمند فوق‌العاده باریک Elife S5.5 در MWC 2014
مارس 2, 2014
بررسی تلویزیون TX-L42ET60B پاناسونیک
مارس 2, 2014

بررسی تخصصی دوربین مگازوم Lumix DMC-FZ200، محصول پاناسونیک

بررسی تخصصی دوربین مگازوم Lumix DMC-FZ200، محصول پاناسونیک

یکی از مسائل اصلی که در لنز دوربین های مگازوم (و لنزهای زوم point-and-shoot به طور کلی) نگران کننده می باشد، این است که برای حفظ اندازه و هزینه پایین و به منظور گسترش لنز، دریچه ی دیافراگم به طور فزاینده ای کوچکتر می شود. اما خوشبختانه این نگرانی برای دوربین Lumix FZ200 محصول پاناسونیک وجود ندارد.

دیافراگم کوچکتر به معنای اجازه ی ورود کمتر و کمتر نور است، بنابراین شما برای جلوگیری از تاری، نیاز به استفاده از تنظیمات ISO بالا برای حفظ سرعت شاتر در اندازه ی نسبتا سریع دارید. باید گفت در حالی که DSLR ها و دوربین های با لنز قابل تعویض می توانند نتایج خوبی را در ISO بالا داشته باشند، این موضوع به ندرت در مورد دوربین های point-and-shoot صادق است.

با این حال، لنز FZ200 به واسطه ی محدوده زوم کامل یکپارچه خود از 25 تا 600 میلی متر، دارای دریچه ی دیافراگم f2.8 است. این بدان معناست که حتی اگر روشنایی فوق العاده ای هم در هنگامی که شما شروع به استفاده از زوم می کنید، وجود نداشته باشد، دوربین بلافاصله، نیاز به افزایش حساسیت ISO برای قرار گرفتن در نوردهی مناسب نخواهد داشت.

این ویژگی به طور خودکار بدان معنی نیست که FZ200، در حال حاضر یک مگازوم بهتر از هر چیز دیگری است، اما این نتیجه، دوربین را بالاتر از بقیه ی خوب ها قرار می دهد. بسیاری از ویژگی های آن مستقیما از نسل قبلی خود، یعنی دوربین عالی FZ150 گرفته شده، اما علاوه بر آن، شما در این دوربین، یک سیستم فوکوس اتوماتیک بهبود یافته، وضوح بالا منظره یاب الکترونیکی (EVF) و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی MOS با حساسیت بالا را نیز خواهید داشت. همچنین با گزینه های عکسبرداری برای هر رده کاربری بارگذاری می شود، به علاوه یک رابط به روز شده و کنترل مستقیم بر تنظیمات مهیا می باشد.

این دوربین گران تر از مدل های رقیب با زوم های طولانی تر است، اما باید توجه داشت که لنز درازتر به معنای تصویر بهتر نیست.

کیفیت تصاویر

سنسور جدید FZ200 و پردازش تصویر JPEG نیز بهبود یافته اند، در نتیجه عکس ها (و همچنین ویدئو) کمی از آنچه که در دوربین FZ150 بدست می آمده، بهتر شده است. آشکارکننده های پیکسل، نویز و اثرات تصنعی را حتی در ISO 100 نیز خواهند دید، اما تصاویر هنوز هم در اندازه های بزرگتر تا ISO 400 قابل استفاده اند. با دسترسی به دیافراگم f2.8 به واسطه ی محدوده زوم، شما دیگر نیازی به تصویربرداری در نور کامل خورشید و یا استفاده از تنظیمات ISO بالاتر، برای دریافت یک عکس خوب ندارید. در واقع، در طول عکسبرداری در شرایط روشنایی روز مخلوط، دوربین به ندرت به بالاتر از ISO 400 رفته است.

هنگامی که شما در حال عکسبرداری در نور کمتر و با لنز کاملا گسترده هستید و در تلاش برای ثابت کردن و توقف جنبش ها می باشید، با این حال احتمالا هنوز هم شما به ISO های بالاتر این دوربین نیاز دارید. عکس ها در ISO 800 به طور قابل ملاحضه ای نرمتر و نویزهای ملایم تری بدست می آیند، اما در بالاتر از آن، همه چیز لکه دار و مبهم است. در صورتی که شما به نتایج بدست آمده از پردازش JPEG پاناسونیک تمایلی ندارید، همیشه می توانید در فرمت RW2 raw پاناسونیک، عکس برداری و و تصاویر خود را پردازش نمایید و در نتیجه ی برخی تنظیمات سریع با استفاده از ابزار Adobe Camera Raw در Adobe Lightroom 4.1 (اصلا دشوار نیست، تنها حرکت برخی از اسلایدرها مسئله است)، قادر به بهبود رنگ، جزئیات و میزانی از نویز خواهید بود.

رنگ ها، روشن و رضایت بخش و نوردهی به طور کلی بسیار خوب است، اما در بخش های پرنورتر تصویر، پخش شده و تقریبا نامعلوم می شوند – نمونه ای از point-and-shoot است. باز هم اگر شما با خروجی JPEG پاناسونیک راضی نیستید، عکسبرداری در فرمت raw می تواند به شما کمک کند برخی جزئیات از دست داده را بازیابید و رنگ را تنظیم نمایید. همچنین کنترل های برای ایجاد تعادل و میزان کردن رنگ ها وجود دارد که به خوبی حالت HDR برای عکسبرداری سوژه های موجود در نور پس زمینه عمل می کنند.

به خاطر داشته باشید که به هر حال، این دستگاه، یک دوربین SLR دیجیتال، یا دوربین با لنز قابل تعویض و یا حتی یک کامپکت سنسور بزرگ نیست. این دوربین ها، تصاویر با کیفیت بهتری را به شما خواهند داد، اما آنها نمی توانند به شما لنز f2.8 25-600mm را در یک بدنه ی جمع و جور و در قیمتی حتی کمی نزدیک به FZ200 ارائه نمایند. شما در این دوربین، بیش از کیفیت عکس، برای تطبیق پذیری، مشخصات و سهولت استفاده هزینه پرداخت می کنید.

فیلم برداری FZ200 نیز به مانند عکس برداری آن خوب است. می توانید با نور پردازی خوب، نتایج بسیار عالی، به ویژه در زمان تصویربرداری در کیفیت 1080p با نرخ فریم 60 و فرمت AVCHD دریافت نمایید. همچنین، شما می توانید برای ویدئوهایی که می خواهید در وب به اشتراک بگذارید، در فرمت MP4 تصویربرداری کنید. قابلیت زوم لنزها، در حال ضبط نیز کار می کند، هر چند که شما صدای حرکت لنز و احتمالا فوکوس اتوماتیک بی وقفه را در صحنه های آرامتر خواهید شنید. به طور کلی، اگر شما به دنبال چیزی برای گرفتن عکس و فیلم هستید، این دستگاه یک انتخاب عالی است.

عملکرد تصویربرداری

اگر شما از بسیاری از سوژه های در حال حرکت، مانند کودکان، حیوانات و ورزشکاران عکس برداری می کنید، FZ200 چندین گزینه متعدد عکس برداری پشت سرهم را برای انعطاف پذیری زیاد و شانس مبارزه برای دریافت عکس بهتر به شما می دهد. سریعترین حالت های به هم پیوسته – 40 فریم در ثانیه و 60fps – در رزولیشن های پایین در دسترسند، اما پاناسونیک در سه رزولیشن کامل بسته بندی شده است.

یکی از حالت های رزولیشن کامل، تا 12 عکس را به صورت قطاری، در 12fps کپچر می کند، اما فوکوس و نوردهی را فقط با اولین عکس تنظیم می نماید. همچنین دو حالت بهتر دیگر، گزینه های 2fps و 5fps با فوکوس اتوماتیک هستند. بنابراین شما قادر هستید که به شکل مناسبی از سوژه های حرکتی سریع، با فوکوس و تمرکز دید صحیح تصویربرداری کنید. به علاوه، این حالت ها در هنگام عکسبرداری در فرمت raw + JPEG و یا فقط raw نیز در دسترس هستند و در اینجا هم عملکرد دوربین به همان اندازه سریع است. این دوربین، عکسبرداری با سرعت بالا و گزینه های طبقه بندی برای شدت فلش و نوردهی را نیز فراهم می آورد.

دیگر جنبه های عملکرد عکسبرداری FZ200 نیز عالی هست. تاخیر شاتر – زمان مابین فشار دادن شاتر تا رهاکردن آن برای ضبط – با 0.2 ثانیه در شرایط نور روشن و 0.4 ثانیه در محیط نیمه تاریک و در کنتراست کم نورپردازی، نیز کم است. از یک عکس به عکس دیگر، بدون فلاش، تنها نیاز به انتظار 1 ثانیه ای می باشد که با افزودن فلاش تنها به 3 ثانیه افزایش می یابد. زمان موجود از حالت خاموش تا اولین عکس نیز 1.2 ثانیه است که برای این کلاس دوربین بسیار خوب می باشد. اساسا، FZ200، به همان سرعتی است که شما میخواهید از یک دوربین point-and-shoot در هسته خودش دست یابید.

طراحی و مشخصات

به طورکلی، FZ200 دارای طراحی خوبی بوده و برای استفاده نیز عالی می باشد، اما چند نکته فرا روی آن وجود دارد. اول این که بدنه پلاستیکی موجب می شود این دستگاه، نسبت به انتظاری که از پرداخت 600 دلار می رود، دوربینی کوچک به نظر آید. بر روی دوربین یک دستگیره ی پهن قرار دارد که می توانید براحتی آن را با وزن ۵۹۰ گرم در دست بگیرید. این دستگیره، در اصل یک جایگاه کارت حافظه و باتری قابل شارژ بزرگ CIPA با امتیاز حداکثر تا 540 عکس می باشد. اگر شما از دوربین بر روی یک سه پایه استفاده می کنید، یا آن را به یک سه پایه صفحه ای با آزادسازی سریع متصل می نمایید و یا از یک بند متصل به سوکت سه پایه استفاده می کنید، این دوربین برای شما، روزنه ای را بر روی بدنه فراهم آورده است. همچنین همیشه می توانید به وسیله ی اتصال کابل Micro-USB دوربین، عکس ها و فیلم ها را به بیرون از آن انتقال دهید، اما برای شارژ مجدد از این طریق، باتری باید تخلیه شود.

در امتداد بالا، همراه با اهرم زوم / رهاساز شاتر، کلید پاور و یک گردونه حالت های مختلف، یک دکمه تک لمسی برای ضبط فیلم، یک دکمه برای تنظیمات سریع حالت تصویربرداری پشت سر هم و یک دکمه عملکرد قابل برنامه ریزی وجود دارد. در پشت و در زیر منظره یاب الکترونیکی (EVF)، یک LCD چرخشی 3 اینچی با قابلیت بیرون آمدن موجود است. منظره یاب الکترونیکی (EVF) دارای یک رزولیشن بسیار بالاتر از آنچه که شما بر روی دیگر دوربین های کامپکت پیدا کنید، می باشد؛ هر چند، اگر شما پلک بزنید یا موقعیت چشم خود را تغییر دهید، متوجه وجود کمی اثر رنگین کمان در منظره یاب خواهید شد. همچنین، تعویض بین EVF و LCD با یک دکمه انجام می شود که اگر شما تمایل به استفاده از LCD برای ایجاد تغییرات و یا مرور سریع عکس ها داشته باشید، این عمل تعویض مکرر می تواند خسته کننده باشد.

مشخصات کلیدی Panasonic Lumix DMC-FZ200
قیمت پیشنهادی سازنده 599.95 دلار
ابعاد (WHD) 4.9×3.4×4.3 اینچ
وزن (با باتری و دیگر لوازم) ۵۹۰ گرم
مگاپیسکل، سایز سنسور تصویر و نوع آن 12 مگاپیسکل، 1/2.3 اینچ – MOS
سایز LCD و رزولیشن / منظره یاب 3-اینچ LCD و 460K نقطه / الکترونیک
لنز (بزرگنمایی، دریچه دیافراگم و فاصله کانونی) 24 برابر، f2.8 و 25-600 میلی متر (معادل 35 میلی متر)
فرمت فایل ها عکس : JPEG و raw (یا RW2)/ ویدئو : AVCHD (یا MTS) و H.264 AAC (یا MP4)
بالاترین سایز رزولیشن عکس : 4,000×3,000 پیکسل / ویدئو: 1,920×1,080 پیکسل در نرخ 60fps (تدریجی 28 مگابیت در ثانیه)
نوع تثبیت کننده تصویر اپتیکال و دیجیتال
نوع باتری، امتیاز عمر باتری CIPA لیتیوم یون قابل شارژ، 540 تصویر
شارژ باتری داخل دوربین نه؛ باتری قابل شارژ با آداپتور دیواری
رسانه های ذخیره سازی SD/SDHC/SDXC
مجموعه نرم افزاری PhotofunStudio 8.3 PE Edition (مخصوص ویندوز)، Silkypix Developer Studio 3.1 SE (مخصوص ویندوز و Mac)

در سمت چپ LCD، کنترل های اصلی برای دسترسی به منوی هدایت و عکس برداری قرار دارند. همه آن ها در فاصله خوبی هستند و به آسانی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین یک گردونه ی جلو آمده برای تغییر سریع تنظیمات مانند دیافراگم، سرعت شاتر و تعادل نوردهی وجود دارد. به علاوه، دکمه ی دوم عملکرد قابل برنامه ریزی و دکمه قفل AF / AE که قادر به برنامه ریزی دیگر عملکردهاست نیز وجود دارد. پد کنترل نیز دارای دسترسی مستقیم به ISO، تعادل رنگ سفید، حالت فوکوس اتوماتیک و زمان سنج است.

لنز بشکه ای دوربین هم دارای کنترل های اضافی است: یک سوئیچ برای تغییر از حالت فوکوس اتوماتیک یا فوکوس خودکار ماکرو و یا فوکوس دستی؛ یک دکمه فوکوس که نواحی متنوع فوکوس خودکار را مشخص می کند و یا یک فوکوس خودکار یکباره ای برای کمک به انجام فوکوس دستی را به شما ارائه می دهد؛ و یک دکمه زوم ثانویه که کنترل کمی نرم تر را نسبت به گردونه ی زوم اصلی در گرداگرد آزادساز شاتر ایجاد می کند و می تواند برای فوکوس دستی نیز استفاده شود.

فراتر از کنترل های مستقیم آن، هات شو موجود در بالای دوربین، برای افزودن واحدهای فلاش مختلف؛ یک پایه بند کشیده 55 میلی متری برای تبدیل لنزها و فیلترها؛ و یک سوکت mic/remote در نظر گرفته شده است. پاناسونیک حتی شامل سرپوش لنز نیز می باشد.

قابلیت های تصویربرداری کلی Panasonic Lumix DMC-FZ200
حساسیت ISO (رزولیشن کامل) دستی، 100؛ 200؛ 400؛ 800؛ 1600؛ 3200
تعادل رنگ سفید خودکار، روشنی روز، ابری،سایه، هالوژن، حرارت رنگ، سفارشی (۲)، اصلاح تعادل سفیدی
حالت های ضبط خودکار هوشمند، برنامه، اولویت دریچه دیافراگم، اولویت شاتر، دستی، ویدئوی دستی، کنترل خلاق، صحنه، سفارشی
حالت های فوکوس فوکوس خودکار چهره، فوکوس خودکار ردیابی، مولتی فوکوس خودکار (۲۳ ناحیه)، ۱-ناحیه‌ (انعطاف پذیر و بالا رفتنی)، دستی
ماکرو 0.4 اینچ (عرض)؛ 3.3 فوت (دور)
حالت های اندازه گیری چندگانه، میانگین وزن دار مرکز، نقطه ای
اثرات رنگ استاندارد، واضح، طبیعی، تک فام، صحنه سازی، پرتره، سفارشی
محدوده ی تعداد شات ها در حالت پشت سر هم (رزولیشن کامل) ۱۲ عکس

مانند FZ150، دوربین FZ200 برای هر رده از عکاسان، مالامال از گزینه های عکسبرداری می باشد و گزینه هایی عالی را به عنوان یک دوربین برای تمام اعضای خانواده در نظر گرفته است. برای کسانی که می خواهند اشیایی را به طور خودکار رها کنند، حالت اتوماتیک هوشمند (Ai) وجود دارد که تشخیص صحنه را با طبقه بندی کامل پاناسونیک از تکنولوژی پردازش تصویر، به کمک نورپردازی، فوکوس اتوماتیک، ISO و وضوح، ترکیب می نماید. حالت iA Plus نیز وجود دارد که به آسانی اسلایدری را برای جبران نورپردازی، دیافراگم و تعادل رنگ سفید می افزاید و بخصوص، در هنگام عکسبرداری در داخل ساختمان یا در روشنایی مخلوط مفید است.

18 حالت صحنه مانند پرتره، منظره سازی و غذا وجود دارد، با این حال، پاناسونیک حالت های عکس برداری جدید پانوراما pan-and-shoot و نوردهی چندگانه ی HDR را برای محیط های مخلوط می افزاید. همچنین یک نوردهی چندگانه ی دستی، برای عکاسی در شب وجود دارد که 10 عکس را در یک ردیف بدست می آورد و سپس آنها را در یک تصویر برای کاهش تاری حرکت و نویز ترکیب می نماید. اگر شما به افکت ها و فیلترها تمایل دارید، 14 عدد از آنها در حالت های کنترل خلاق وجود دارد که همگی می توانند در پخش نیز استفاده شوند.

برای کسانی که می خواهند سرعت شاتر و دیافراگم را کنترل نمایند، حالت اولویتی برای هر یک به عنوان یک حالت دستی وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا هر دو را کنترل نمایید. سرعت شاتر از 60 ثانیه به 1/4000 ثانیه ( 1/8 تا 1/20000 ثانیه برای فیلم) می رود. دیافراگم نیز می تواند از f2.8 به f8، برای تمام محدوده ی زوم پیش رود. با این حال، شما می توانید اغلب، در این حالتها و حالت برنامه، بیشتر از حالتهای سرعت شاتر و دیافراگم، در تصویربردای کنترل داشته باشید. شش نوع رنگ موجود و یک نوع رنگ سفارشی وجود دارد، به عنوان مثال، هر کدام با لغزنده پنج گامی برای تغییر کنتراست، وضوح، اشباع و کاهش نویز است که می تواند پس از آن در حافظه ذخیره شود. در واقع، اگر شما از سبک تصاویری که از دوربین بدست می آید راضی نیستید، می توانید گزینه های بسیاری از جمله، تعادل رنگ سفید، فوکوس و ISO را برای آنچه که از تصاویر حاصله از دوربین مد نظر دارید، تغییر دهید. به علاوه، برای ترکیب تنظیماتی که شما به صورت مکرر استفاده می کنید هم می توانید تا 4 پروفایل سفارشی ذخیره نمایید.

نتیجه گیری

دوربین Lumix DMC-FZ200 محصول کمپانی پاناسونیک به عنوان نزدیک ترین دوربین به شما برای تجربه دیجیتال-SLR با یک دوربین مگازوم می باشد که دارای سنسور کوچک ۱/۲.۳ اینچی با اندازه ای مشابه به آنچه که در دوربین های point-and-shoot یافت می شود نیز می باشد و این در حالی است که کیفیت تصاویر، برای آنچه که این دوربین است، عالی می باشد. اما دوربین های با سنسور بزرگتر، مانند dSLR ها یا لنزهای قابل تعویض کامپکت، در این مورد، بهتر عمل خواهند کرد. گفته شده، گرچه لنز این دوربین در هر جای دیگری یافت نمی شود و ممکن است تفاوت های زیادی برای این کلاس دوربین بسازد، ولی تلاش برای دو برابر کردن محدوده فاصله کانونی با دیافراگم ثابت f2.8 برای SLR به قیمت هزار دلار خواهد بود و علاوه بر آن، برای کیف کوچک مناسب نیست.

منبع : cnet

مطلبی که مطالعه نمودید ترجمه کامل از لینک منبع می باشد و هرگونه اشتباه در جزییات به عهده مرجع می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *