در این مقاله به یکی از فاکتورهای مهم سئو می پردازیم که بحثهای زیادی پیرامون آن مطرح می شود و عده ای از کاهش تاثیر آن بر رنکینگ سایتها در موتورهای جستجو صحبت می کنند.
همانطور که از واژه بک لینک یا Backlink مشخص است، بک لینکها در واقع لینکهای بازگشتی می باشند که از سایر وب سایتها به صفحه اصلی یا صفحات داخلی وب سایت شما داده می شوند.
متخصصین سئو عنوان می کند که موتورهای جستجو هر بک لینک را به عنوان یک رای در نظر می گیرند و هرچه تعداد این آرا بیشتر باشد ارزش وب سایت بالاتر می رود.
تاثیر بک لینکها زمانی بیشتر می شود که سایتهای مرتبط و دارای پیج رنک بالا به سایت شما لینک دهند.
اهمیت بک لینکها در زمانی که شبکه های اجتماعی وجود نداشتند بسیار زیاد بود ولی با آمدن فیسبوک، توییتر و لینکداین و عضویت بیش از یک میلیارد نفر در این وب سایتها، موتورهای جستجوی نمی توانند از رای هوشمندانه کاربران این شبکه ها صرف نظر کنند و باید نظر کاربران را نیز در رنکینگ صفحات یک وب سایت تاثیر دهند.
احتمالا تاثیر شبکه های اجتماعی بر رنکینگ وب سایتها یکی از دلایلی است که باعث شده متخصصان سئو از کاهش اهمیت بک لینک صحبت کنند ولی باید در انتظار مستندات معتبر بود.
طبیعی است که کاربران در شرایطی بصورت رایگان به شما لینک می دهند که حداقل یکی از صفحات سایت شما برای دیگران ارزش داشته باشد. به عنوان مثال:
باعث افزایش تعداد بک لینکهای رایگان می شود.
در صورتیکه وب سایت شما به سایر کاربران کمک کند و نیازهای آنها را براورده کند، بسیاری از آنها نیز با قراردادن لینک سایت شما در سایت ها و پیج های خود باعث افزایش اعتبار برند شما در اینترنت می شوند.