در مقالات سئو همواره با عباراتی مانند بک لینک، لینک بیلدینگ و پیج رنک مواجه می شوید. در مقالات گذشته به مفاهیم بک لینک و لینک بیلدینگ اشاره شد و در این مقاله توضیحاتی در مورد پیج رنک گوگل ارائه می شود.
پیج رنک PageRank (به اختصار PR) یک الگوریتم آنالیز لینک می باشد که توسط گوگل و به منظور تعیین ارزش یک صفحه وب بکار می رود.
پیج رنک گوگل عددی بین 0 تا 10 می باشد و این عدد عمدتا بر اساس تعداد بک لینکهای یک وب سایت و ارزش هر بک لینک محاسبه می شود.
فرمولی که در فضای وب دهان به دهان می چرخد و به عنوان اولین فرومول محاسباتی پیج رنک از آن یاد می شود را در ادامه قرار داده ایم:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
در این فرمول PRA پیج رنک صفحه مورد نظر، PRti پیج رنک صفحه لینک دهنده، c تعداد لینکهای خروجی از صفحه لینک دهنده و d ضریب کاهش می باشد.
شاید این فرمول در سالهای بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفت ولی نمی توان انتظار داشت که هنوز هم جز الگوریتم های سری گوگل تلقی شود!
عمده ترین دلیلی که می توان از آن یاد کرد تاکید این فرمول بر کمیت می باشد. بگونه ای که هرچه تعداد بک لینکها بیشتر و تعداد لینکهای خروجی کمتر باشد، پیج رنک بالاتری به دست می آید. به عبارت دیگر این فرمول فقط باعث تشویق اسپمرها می شود.
ارائه خدمات و اطلاعات مفید می تواند مدیران سایر وب سایتها و کاربران شبکه های اجتماعی را تشویق کند که به صورت طبیعی به سایت شما لینک دهند و وب سایت شما را در اینترنت محبوب کنند.