امسال، سال ۲۰۱۵ است. اما هر چه جلوتر آمدهایم، دنیای سئو برای بازاریابان اینترنتی آسانتر نشده است. مخصوصا با توجه به آپدیتهای الگوریتم پاندا و پنگوئن که در طی چند سال اخیر اتفاق افتادهاند، جای تعجب نیست که وضعیت دنیای سئو، دائم در حال تغییر و تحول باشد.
این تغییرات پیدرپی، ایجاب میکند که بازاریابان اینترنتی، تکنیکهای خود را به سرعت و به موقع تغییر دهند و این تکنیکها را با توجه به آخرین دستورالعملهایی که موتورهای جستجو بر الگوریتمهایشان اعمال میکنند، تطبیق داده و هماهنگ کنند. در طول این مقاله سعی میکنم شما را با تکنیکهای منسوخ شدهی سئو که دیگر نباید استفاده کنید، آشنا کنم. بیایید روراست باشیم. برخی از ما، همچنان از این تکنیکها استفاده میکنیم و بعضا روی آنها تعصب هم داریم؛ اما این تکنیکها مدتهاست که دیگر جواب نمیدهند. خوب است اگر راهی را اشتباه رفتهایم، به جای پافشاری بر مسیر اشتباه، در جادهی اصلاح قدم بگذاریم.
تکنیکهایی که در زیر میآیند، بنا به موردکاویهای (Case Study) بسیار و به تایید بسیاری متخصصان، دیگر اثربخشی گذشته را ندارند و جواب نمیدهند. با زئوسهمراه باشید تا بیشتر با آنها آشنا شوید:
در تاریخ ۲۴ آپریل ۲۰۱۲ میلادی، گوگل اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن خود را منتشر کرد. الگوریتم پنگوئن که پس از آن تاریخ، آپدیتهای بسیاری داشته است، روی شناسایی و کشف وبسایتهای دارای بکلینکهای مصنوعی و غیرواقعی متمرکز شده است. هر بازاریاب و وبمستری باید اطمینان حاصل کند که تنها بر کمیت بکلینکها تمرکز نداشته باشد و سایت خود را برای کسب بکلینک، در هر دایرکتوری نامعتبری ثبت نکند تا بکلینکهای اسپم و مصنوعی به سایتش اضافه نشوند.
به جای دایرکتوریهای نامعتبر بسیار، بایستی بر دایرکتوریهای معتبر و مرتبط تمرکز داشته باشید و وبسایت خود را در آنها ثبت کنید. دایرکتوریهای معتبر، استانداردهای مشخص خود را دارند. ثبت لینک در دایرکتوریهای معتبر و مرتبط، علاوه بر دریافت بکلینکهای معتبر، باعث میشود مردم با شرکت و وبسایت شما آشنا شوند. شناسایی دایرکتوریهای معتبر و تشخیص آنها از دایرکتوریهای نامعتبر بسیار ساده است؛ اما اگر نمیتوانید آنها را تشخیص دهید، ریسک نکنید و وبسایت خود را آنها ثبت ننمایید.
برای مدتهای طولانی، غفلت از قرار دادن عکس در مطالب وبسایت، مشکلی نداشت. شما میتوانستید با استفاده از برچسبهای جایگزین (Alt Tags) و نام فایلهای عکسها، مطالب خود را ایجاد و رتبههای مناسبی کسب کنید. امروزه، اهمیت سئوی داخل سایت (Op-Page SEO) از هر زمان دیگری، بیشتر شده است و عدم استفاده از عکسها در مطالب سایت، سئوی داخل سایت شما را از موهبت بزرگی محروم میسازد و از کیفیتی که میتوانید داشته باشید، کم خواهد کرد.
موتورهای جستجو قادر به دیدن عکسهای وبسایت شما نیستند؛ بنابراین لازم است که با قرار دادن برچسبهای متنی جایگزین مناسب و ایجاد نام مرتبط برای فایل عکسها، گوگل را برای درک موضوع و ماهیت عکسها کمک کنید. اگر برچسبهای جایگزین عکسها را استفاده نکنید، در واقع از میزان قابل رویت بودن سایت خود در محیط اینترنت کاستهاید.
در گذشته، قسمت اصلی هر پروسهی سئویی این بود که بدون آنالیز دامین لینکدهنده و لینکهای داده شده، تا جایی که میتوانستیم، برای سایتمان بکلینک تولید کنیم. آن روزها، انجام این کار، افزایش رتبهی سایتمان را تضمین میکرد. تولید و جذب بکلینک، همچنان جزء فاکتورهای اساسی سئو است. بر طبق دادههای اطلاعات وبسایت Search Metrics، تولید بکلینک، جزء ۵ فاکتور اصلی افزایش رتبه سایت است؛ اما شیوهی تولید بکلینک با آنچه در گذشته انجام میشد، کاملا متفاوت است.
تغییرات در نوع جذب و تولید بکلینک، حول و حوش آپدیت پنگوئن ۲.۰در مه ۲۰۱۳ اتفاق افتاد. به واسطهی تغییراتی که آن زمان رخ داد، امروز، کیفیت بکلینکها اولویت اصلی در تولید بکلینک شده است؛ و نه تعداد و کمیت آنها. به همین دلیل، اگر بدانید که چطور باید بکلینک مناسب تولید کنید، گاهی اوقات، چند بکلینک محدود، اما با کیفیت، میتوانند تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تعداد زیادی بکلینک بیکیفیت داشته باشند.
حدود ۵ سال پیش از این، سئو به ایجاد بکلینکهای بسیار زیاد و تولید محتوای خوب محدود میشد. انجام دادن همین دو مورد، افزایش رتبهی شما را تقریبا تضمین میکرد. اما امروزه، اینطور نیست. اگر دقت کنید، اغلب وبسایتهایی که رتبههای خوبی کسب کردهاند، مخطبین بسیاری در شبکههای اجتماعی دارند. متخصصین سئو بر سر این که تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو به صورت مستقیم یا غیرمستقیم است، همچنان در حال بحث هستند؛ اما هیچکس نفس تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی بر سئو را نفی نمیکند.
بگذارید اینطور نگاه قضیه بکنیم: هر چه مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی بیشتر باشند، چشمان بیشتری به وبسایت شما دوخته میشوند. و هر چه نگاه بیشتری روی وبسایت شما دوخته شده باشد، بکلینکهای بیشتری میگیرید و ترافیک بیشتری جذب خواهید کرد. علاوه بر این موارد، شبکههای اجتماعی منبع بسیاری خوبی برای انتشار مناسب مطالب وبسایت شماست و باعث ایجاد کشش زیادی در مخاطبانتان خواهد شد.