چگونگی روش های ارتباطی بشر از ابتدا تاکنون (قسمت اول)

شما مارکت
سپتامبر 28, 2016
شروع عصر ارتباطات با صنعت چاپ ( قسمت دوم)
ژوئن 11, 2017

چگونگی روش های ارتباطی بشر از ابتدا تاکنون (قسمت اول)

چگونگی برقراری ارتباط از ابتدای حیات بشر، یکی از دغدغه های فکری آنها بوده است. پس مهمترین ویژگی متفاوت بودنش در آفرینش نسبت به جانوران همین است که همیشه در جستجوی راهی جدید برای پیشرفت و برقراری ارتباط با دیگران بوده است و این تفاوت باعث شده که انسان اشرف مخلوقات نامیده شود.
البته انسان در بدو آفرینش تفاوت چندانی با حیوانات نداشت، به دلیل اینکه با روش هایی مثل لمس کردن، حرکات چهره و غیره؛ سعی در تبادل اطلاعات داشته است. اما این روش های ارتباطی برای انسانی که به دنبال تغییر در زندگی می باشد کافی نیست، پس به دنبال وسایلی برای برطرف شدن نیازش می گردد.
انسان های اولیه در دوران خود از روش های ارتباطی دیداری استفاده می کردند مثل ارسال پیام با طبل و دود. این روش باعث محدودیت ارتباط انسان با دنیای اطراف و بی اطلاعیش از خارج محدوده زندگی اش شده بود.

انسان تمام سعی و تلاش خود را برای ارتباط زیادتر با دنیای اطراف انجام داد، که در دراز مدت به زبان شفاهی دست پیدا کرد و از آن برای برقراری ارتباط بهتر و تاثیرگذارتر استفاده کرد. سلام .انسان از اول تاریخ وارد کهشکانی شفاهی شد که این کهشکان شفاهی تا سال 1453 طول کشید.انسان در کهکشان شفاهی بیشتر به محتوا توجه کرده است، رابطه مستقیم ( دیدن و شنیدن) و برای برقراری همین ارتباط از حس پنجگانه خود استفاده می کرده؛ اما حس غالب، حس شنوایی بوده است که در رابطه گفتاری میان انسان ها مناسب تر از دیگر احساس ها بوده است.

در اینصورت، در کهکشان شفاهی انسان ها برای انتقال اطلاعات و خواسته های خود محدودیت هایی داشتند و نیاز به لوازم پیشرفته برای برقراری ارتباط داشت، که هفتصد سال پیش از میلاد، یونانیان موفق به اختراع حروف الفبا شدند.

با اختراع حروف الفبا و نزدیک شدن گفتار و نوشتار، فاصله میان انسان ها کمتر و ارتباط و انقال افکار به سهولت انجام میشد. این اتفاق تاریخی تکامل سه هزار ساله سنت شفاهی و ارتباط غیر الفبایی است که شروع تحول روابط انسان ها بود، رواج سواد تا قرن ها پس از اختراع و گسترش صنعت چاپ و تولید کاغذ امکان پذیر نبود.
با آغاز اختراع چاپ توسط گوتنبرگ، شروع ارتباط مستقیم انسان به روش ارتباط نوشتاری شد که در این مرحله از زندگی، وارد عصر کتابت یا عصر کتابت شد. به گفته مک لوهان: دنیای آدم مقیم کهکشان گوتنبرگ را دنیای خطوط مستقیم و پشت سر هم، دنیای اعتقادات به فرضیه های ثابت و معلوم، دنیای طبقه بندی ها، دنیایی که در آن هر چیز باید در طبقه مخصوص خود قرار گیرد و هر معلولی فقط از علت تعیین شد خود ریشه می گیرد، تشکیل می شود.+
در حدود 380 سالی که انسان در کهکشان باقی ماند بیشتر از حس بینایی استفاده می شد و همچنین که محتوا اهمیت داشت، به نوع رسانه و یا وسیله انتقال پیام توجه می گردد.

پیشرفت روز افزون صنعت چاپ در نیمه دوم قرن پانزدهم باعث افزایش نوشته های خبری و منتشر شدن آن شد، اما این انتشار به صورت دوره ای نبوده است. یک قرن و نیم بعد از اختراع صنعت چاپ مطبوعات دوره ای به وجود آمدند. مطبوعات چاپی به عنوان اولین وسیله ارتباطی نوین در شروع قرن شانزدهم، که اخبار را به صورت کالای حقیقی نشان دادند.

کامل شدن روش چاپ با حروف متحرک سربی، در اواخر قرن پانزدهم و اوایل قرن شانزدهم میلادی، در انتشار اندیشه های نو و پیشرفت علوم و فنون، تاثیر بسیار داشت. با اختراع، پیشرفت و تکمیل صنعت و ایجاد شرایط فنی، مکانی، زمانی و مالی مساعد در زمینه تهیه و تکثیر نوشته ها و پیام های مکتوب، دگرگونی عظیمی در ارتباطات غیر مستقیم شروع شد و برای گسترش معلومات و اطلاعات و تفکر انسانی و پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری امکانات گسترده ای به وجود آمد.
بدین صورت، از آغاز قرن هفدهم مطبوعات جزء مهترین محصولات در جامعه صنعتی شناخته شد که در نوع خود پیشرفت چشم گیری داشت و در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم عنوان یک صنعت بزرگ را به خود گرفت.
ادامه دارد…

Here is a collection of places you can buy bitcoin online right now.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *