طراحی تجربه کاربری یا User Experience در طراحی وب چیست؟

در مورد مزایا و معایب استفاده از Google AMP بیشتر بدانیم
ژوئن 13, 2017
ویدئو مارکتینگ چه تاثیری در روند فروش دارد؟
ژوئن 13, 2017

طراحی تجربه کاربری یا User Experience در طراحی وب چیست؟

طراحی تجربه کاربری  یا  User Experienceدر طراحی وب  چیست؟

 

اصطلاح تجربه کاربر توسط دکتر (دونالد نورمن ) یک محقق علوم شناختی، برای توصیف اهمیت طراحی کاربر محور ( بمعنی این تصور که طراحی باید بر اساس نیازهای کاربران باشد) ابداع شد.

 

تجربه کاربری یا UX) ) در واقع احساسی است که یک  کاربر در تجربه ی اول استفاده از یک وسیله بدست می آورد که این تجربه میتواند خوب یا بد باشد .

هر چه کاربر در تجربه اول خود ازاستفاده از یک وسیله احساس بهتری داشته باشد به استفاده ی دوباره از آن محصول تشویق میشود و این موضوع برای طراحان UX حائز اهمیت است.
 

برای مثالفرض کنید که شما برای منزل خود یک صندلی خریداری می کنید . حال اگر پایه های این صندلی لق باشد یا ناموزون باشد ، نه تنها تجربه کاربری خوبی در استفاده از این وسیله برای شما به وجود نمی آید، بلکه حتی ممکن است سبب شودکه  به فکر عوض کردن آن نیز بیفتید .

تجربه کاربری  در استفاده از یک وسیله می تواند برای هر فرد متفاوت باشد مثلا تجربه ای که من در استفاده از یک وسیله بدست می آورم با تجربه ای که شما در استفاده از همین محصول بدست می آورید متفاوت است .

 

 

کسانی که در UX  کار می کنند به نام طراحان ux  شناخته میشوند  که غالبا کارشان مطالعه و ارزیابی کاربران در مورد چگونگی احساسشان به یک سیستم، سهولت استفاده از سیستم ، درک ارزش و بهره وری دز انجام وظایف و غیره را شامل میشود.

طراحان سیستم همچنین زیر سیستمها و فرآیندهای درون یک سیستم را بررسی میکنند.

 

 

 

برای درک بهتر تجربه کاربری (UX) در طراحی محصول به دو تصویر زیر که هرکدام نشان دهنده یک توستر نان می باشند توجه کنید:

 

در تصویر ۱ یک توستر ساده نشان داده شده که اگر چه کار تست نان را انجام می دهد، اما کاربر باید با کشیدن دکمه ای به پایین نان را گرم کند.

تصویر ۲ یک توستر با تجربه کاربری بهتر نمایش داده شده که کاربر می تواند با فشردن (و نه کشیدن) دکمه به راحتی کار تست نان را انجام دهد. علاوه بر آن می تواند شروع یا پایان فرآیند گرم شدن نان را از روی توستر مشاهده کند.

همانطور که مشخص است هر دوی این توسترها کار یکسانی را انجام می دهند اما تجربه متفاوتی را برای کاربر در هنگام استفاده از آن ایجاد می کنند.

 

 

چگونه یک تجربه کاربری خوب را ارائه دهیم ؟

یک رابط کاربری خوب تجربه کاربری خوب را نیز به دنبال دارد .در واقع اگر کاربر بتواند با وسیله ی مورد نظر ارتباط خوبی برقرار کند ، تجربه خوبی را در استفاده از آن وسیله به دست خواهد آورد . این ارتباط هرچه راحت تر و ساده تر صورت بگیرد تجربه کاربری بدست آمده موفق تر خواهد بود

بنابراین باید این نکات را مدنظر داشت :

اول :محصول ارائه شده باید بتواند حداقل یکی از نیاز های کاربر را برطرف کند

دوم: قابل اعتماد باشد

سوم:  مرغوب و مطلوب باشد و در نهایت رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد

چهارم: ارزش آفرین باشد (این همان نکته ای است که طراحان محصولات و رابط کاربری درگیر آن هستند

 

در پستهای بعدی  ۶ نکته مهم در طراحی تجربه کاربری سایت (Web UX) را برای خوانندگان محترم شرح خواهیم داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *