مهندسی سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط مدیران سایتهای بزرگ شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایست تمام صفحات خود را برای آمدن خزنده ها (Spiders) به سایت آنها ثبت می کردند تا در نهایت صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. امروزه با رشد اینترنت فروش خدمات اینترنتی از جمله افزایش سئو SEO و بهینه سازی سایت ها در موتورهای جستجو هم افزایش یافته است.
در سال 2004، موتورهای جستجو طیف وسیعی از فاکتورهای نامعلومی را در الگوریتم رتبه بندی خود برای کاهش تأثیر از لینک های دستکاری شده، گنجانیدند. در ژوئن 2007، سائول Hansell در نیویورک تایمز اظهار داشت رتبه بندی سایت ها در موتور جستجوی گوگل بیش از 200 فاکتور متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. موتورهای جستجوی پیشرو، از جمله گوگل، بینگ و یاهو، از الگوریتم هایی که برای رتبه بندی صفحات استفاده می کنند، را فاش نمی کنند. بعضی از متخصصین SEO روش های مختلفی را برای بهینه سازی موتورهای جستجو مطالعه کرده اند، که نظرات شخصی خود را در مقالات مربوط به موتورهای جستجو به اشتراک گذاشته اند.